Wandelen in de Eifel - Wandelen over de Jahrhundertweg Monschau

Duitsland vlag
Gallery icon
Map iconMonschau GPX tracklogMonschau KML tracklog

We worden wakker in hotel de Lange Man bij Monschau en zien dat de weersvoorspellingen minder zijn dan we hadden gedacht. We hopen dat het alleen bewolkt blijft, maar tijdens het ontbijt is het gaan regenen. We raadplegen buienradar en zien dat de regen snel zal wegtrekken. Dus we rijden naar de parkeerplaats en wachten tot de regen weggetrokken is. Al snel wordt het droog en kunnen we beginnen aan de Jahrhundertweg van de Eifelverein Monschau ter ere van het honderdjarig bestaan.

De parkeerplaats waar we onze auto parkeren is een alternatieve parkeerplaats voor de Jahrhundertweg van Monschau. De officiële parkeerplaats is in Monschau, maar dat is een betaalde parkeergarage. De parkeerplaats waar wij parkeren ligt aan de L106 vlakbij Kalterherberg.

De Jahrhundertweg is goed aangegeven met nummer 100. Dus we beginnen de wandeling door het volgen van de 100 bordjes. We volgen een klein stukje de asfaltweg, maar al snel slaan we rechtsaf en lopen langs een vijver. Je kunt hier rechtdoor lopen en het klooster bezoeken, maar wij wandelen verder over het wandelpad aan de linkerkant. Door de regen van deze ochtend en de afgelopen weken is het wandelpad veranderd in een modderpoel. We omzeilen de grote plassen en lopen langs de over van de Rur. De omgeving van de Rur is omgeven door groen en vele kleuren bloemen. Ondanks het wandelpad is de wandeling langs de oever van de Rur ontzetten mooi en leuk.

Het is tijd om de Rur te verlaten en we slaan linksaf en klimmen 50 meter omhoog. Het pad gaat redelijk steil omhoog, maar het voordeel is dat je snel boven bent. Eenmaal boven lopen we naar het uitzichtpunt en genieten van het uitzicht over de Eifel. Na een korte stop lopen we verder richting Monschau. Over de onverharde weg wandelen we al dalend af naar Monschau. Al snel lopen we langs de over van de Rur door Monschau en zien busladingen toeristen die Monschau bezoeken.

Bij de parkeergarage slaan we rechtsaf en lopen over een steile weg omhoog. Dit is het officiële begin van de Jahrhundertweg van de Eifelverein Monschau. Al snel bereiken we een uitzichtpunt met een bankje en we lunchen met uizicht op Monschau. We lopen richting Höfen en komen langs een grappig klein kerkje. Hier slaan we rechtsaf en lopen over een asfalt weg met een mooi uitzicht over de Eifel in de omgeving van Monschau.

We wandelen het bos weer in en dalen via Eifelsteig af naar het stuwmeer Perlenbach. De afdaling is ontzetten leuk om te wandelen. Het pad is goed te lopen en het wandelpad ligt in een mooie omgeving. We steken het stuwmeer over en lopen via een bospad naar boven. Het is ondertussen redelijk warm geworden en de bosbouwer heeft het bos gekapt. Hierdoor is er op het stuk weinig schaduw. Gelukkig zijn we snel boven en vinden we een bankje in de schaduw.

We lopen verder over een onverharde weg langs een boerderij en de koeien in de wei. Al snel slaan we linksaf en wandelen verder over een bospad. We hebben af en toe een mooi uitzicht over de omgeving van Monschau in de Eifel. En in het bos genieten we van de mooie natuur. We vervolgen ons pad en wandelen over bloemrijke paden. Langs de weilanden zien we de lokale bevolking hooien. En al snel zien we een paar boomstammen, welke we gebruiken als bankje. Een wesp gooit roet in het eten en we lopen snel door. We dalen voor de laatste keer af en lopen langs oever van de Rur weer terug naar onze auto.

De Jahrhundert Wanderung is een combinatie van de vele wandelingen in de buurt van Monschau. De wandeling is ontzettend gevarieerd en je krijgt al wandelend een zeer goede indruk van de Eifel bij Monschau. Als je in de buurt bent van Monschau dan raden we je deze wandeling zeker aan. Wij hebben er van genoten!
Ben je meerdere dagen in de omgeving van Monschau, kijk dan ook eens naar de wandeling door het Hertogenwoud bij Ternell langs de Getzbach en de Hill en over de Hoge Venen in de Ardennen in België.

Lengte: 17.6 km
Hoogteverschil: ongeveer 250 m stijgend en dalend.