Wandelen door Grimsdalen naar de Fallfossen in Rondane Nasjonal Park - Wandelen in Noorwegen

Noorwegen vlag
Gallery icon
Map iconRondane GPX tracklogRondane KML tracklog

Tijdens onze rondreis door Noorwegen willen we graag een wandeling maken door het oudste nationale Park van Noorwegen. Rondane Nasjonal Park is het eerste nationale park van Noorwegen en werd opgericht in 1962. Voor deze wandeling rijden we naar de oostkant van Rondane Nasjonal Park. We rijden van Dombås naar het noorden en slaan op de E 16 af naar de 29. Bij Foldal nemen we de toeristische route over de 27 naar de parkeerplaats van de wandeling.

De parkeerplaats is klein en onverhard, maar er is nog genoeg ruimte om onze auto te parkeren. We trekken onze wandelschoenen aan en gaan op pad over de onverharde weg. De onverharde weg waar we overheen wandelen is de tolweg dwars door Rondane Nasjonal Park. We wandelen langs wat huizen, voor we tussen een paar huizen links af slaan. Het wandelpad gaat verder door een weiland, waardoor je toch echt het idee hebt dat je in iemands achtertuin wandelt. We steken een beekje over en wandelen langs het volgende weiland richting de bossen. In de bossen wandelen we door schitterende natuur richting een schitterende waterval in het Grimsdalen. Al van ver horen we het water naar beneden vallen en al snel staan we op de brug van de Fallfossen. We nemen de tijd om de Fallfossen te bekijken, voor we verder wandelen door de schitterende natuur aan de rand van Rondane Nasjonal Park.

We volgen het wandelpad en slaan op de kruising links af. De bodem van het bos is overgroeid met Rendiermos. Rendiermos werd vroeger gebruikt om matrassen en kussens van te maken. Gezien de overvloed aan Rendiermos kunnen we ons dit goed voorstellen. Het geeft een apart uitzicht over het bos. De bodem van het bos is wit in plaats van bruin wat we gewend zijn. We dalen af langs de rivier en komen in het moeras gedeelte van Grimsdalen in Rondane Nasjonal Park aan. We banen ons een weg om de plassen heen en proberen zonder veel schade aan de natuur te doen, het wandelpad te volgen. En af en toe hebben we schitterende uitzichten over de bergen van Rondane Nasjonal Park. We willen nog een wandeling doen, dus we nemen een onverharde weg terug naar de parkeerplaats. Bij een grote brug steken we de Grimse over en wandelen over de zandweg terug.

De wandeling in Rondane Nasjonal Park kan met gemak uitgebreid worden. De volgende keer als we in Noorwegen gaan wandelen, zullen we zeker een uitgebreide variant van deze wandeling wandelen. De bossen, bergen en moerassen zijn uniek en schitterend om door heen te wandelen. Wij hebben de wandeling in het voorjaar gemaakt, hierdoor stonden stukken van het wandelpad onder water. Ook is DEET aan te raden tijdens deze wandeling. In de moerrassen leven enorm veel muggen.