Wandelen in de Ardennen - Wandelen in de bossen bij Harre

België vlag
Gallery icon
Map iconHarre GPX tracklogHarre KML tracklog

Na een zeer goed ontbijt in hotel La Villa des Roses in Aywaille vertrekken we naar Harre in de Ardennen voor een wandeling door het bos bij Harre. Al snel zijn we bij de parkeerplaats van de wandeling. Het is eigenlijk wel koud dus we gaan snel op pad.

We lopen een asfalt weg omhoog langs de huizen van het dorp Harre in de Ardennen. We zijn nog maar net op de onverharde weg als we linksaf slaan. Door de regen is het bospad veranderd in een waterballet. We lopen door het weiland langs het pad om niet door de waterplassen te hoeven lopen. We volgen de weg tot we op een asfalt weg uitkomen. Deze volgen we een klein stukje tot we aan de rechterkant weer het bos in kunnen lopen. Direct daarna slaan we linksaf en volgen dit pad. Het bos bij Harre in de Ardenne waar we in wandelen is erg leuk, alleen het pad is vernaaid door bosbouwers en door de vele regen van de afgelopen tijd.

Op de volgende kruising houden we rechts aan. De tracklog die we bij ons hebben stuurt ons links het bos in, maar hier staat dat het een privé bos is. Dus wij besluiten om langs het bos te wandelen. Bovendien hebben we een leuk uitzicht over de Ardennen en de omgeving van de wandeling. De onverharde weg wordt een asfalt weg en we lopen een klein stukje langs de bebouwing. Al snel slaan we rechtsaf en lopen weer op de onverharde weg. We moeten weer een beekje oversteken die door de vele regen is over het wandelpad is ontstaan.

Al snel komen we in een stuk productiebos waar wel erg veel bordjes privé bos of privé weg op staan. We proberen zoveel mogelijk wel over de openbare boswegen te lopen. Uiteindelijk lukt het ons om er omheen te wandelen en komen we geen bordjes privé terrein meer tegen. We wandelen een stukje langs een erg leuk beekje. Dit beekje is het laagste punt van de wandeling, dus vanaf hier wandelen we alleen nog maar omhoog.

Het laatste is het af en toe behoorlijk zoeken naar het wandelpad. Sommige wegen zijn erg slecht of behoorlijk overgroeid. Er is zelfs een stuk waar het pad door bosbouwers volledig is verwoest. Hier zoeken we iets hoger op de heuvel een doorgang tussen de bomen. Gelukkig is het stuk niet lang en komen we al snel weer op een bosweg uit. Hier slaan we linksaf en wandelen omhoog terug naar de parkeerplaats bij Harre in de Ardennen.

Deze wandeling is zeker niet de leukste wandeling die we in de Ardennen gelopen hebben. De wandeling is een leuke boswandeling. Echter mede door de regen en de bosbouwers waren de paden en wegen erg slecht. Ook moet je bij deze wandeling niet bang zijn om af en toe een bordje privé terrein te negeren. Wij hebben geprobeerd ze allemaal te omzeilen, maar dat is niet overal gelukt. Ook moet je het leuk vinden om af en toe zelf je weg te zoeken door de bossen rondom Harre in de Ardennen.

Lengte: 16.2 km
Hoogteverschil: 300 m stijgend en dalend.