Wandelen in de Ardennen - Rondwandeling bij Chateau Reinhardstein en de Warche

België vlag
Gallery icon
Map iconReinhardstein GPX tracklogReinhardstein KML tracklog

De laatste wandeling van ons wandelweekend in Stavelot wandelen we een kleine rondwandeling bij Chateau Reinhardstein en de Warche. We parkeren onze auto op een grote parkeerplaats bij de stuwdam bij het stuwmeer van Robertville.

De weersverwachting is regen, dus we besluiten een kleine rondwandeling te maken om Chateau Reinhardstein en langs Warche. We pakken onze rugtassen en wandelen over een smal pad richting Chateau Reinhardstein. Via een ontzettend steile weg dalen we snel af. Door de regen van afgelopen nacht is het steile pad ook nog eens glad, dus we letten goed op dat we niet uitglijden. Jammer genoeg gaat het wandelpad aan de andere kant van het dalletje direct weer steil omhoog. We komen uit op een grotere bosbouwweg waar we langs een gekapt stuk bos wandelen. Het voordeel dat dit bos gekapt is, is wel dat het Chateau Reinhardstein zeer goed zichtbaar is.

Op de Nez de Napoleon hebben we een mooi uitzicht over de omgeving van de Warche bij Chateau Reinhardstein. Door prachtige natuur wandelen we verder over de onverharde weg naar de oever van de Warche. Onderweg komen we langs een waterval die over het wandelpad stroomt. We genieten van de bosanemonen en de frisse groene bladeren van de bossen.

Na de afdaling met her en der ontzettend mooie uitzichten staan we aan de oever van de Warche. We moeten een klein modderpaadje over en komen bij de brug waar we de Warche oversteken. We zijn hier al eens eerder langs gelopen en herinneren ons het bankje nog. Op het bankje nemen we even pauze voor we de Warche weer oversteken en omhoog wandelen. Langs een leuk beekje wandelen we over een breed pad omhoog. We komen bij de kruising waar we naar het Chateau Reinhardstein kunnen wandelen, maar we willen graag weer bij de stuwdam uitkomen, dus we slaan links af. Een paar steile stukken omhoog wandelend, hebben we ineens weer een mooi uitzicht over Chateau Reinhardstein. Langs een omgekapt stuk bos wandelen we de parkeerplaats van het Chateau Reinhardstein. We steken de weg over en nemen een klein wandelpad omhoog naar het grotere wandelpad van de stuwdam naar het Chateau Reinhardstein. We steken de stuwdam over in de regen en zijn snel weer bij de parkeerplaats waar we schuilen onder een afdak.

Deze korte rondwandeling bij Chateau Reinhardstein en de Warche ons ontzettend mooi. De natuur is schitterend en het wandelpad is zeer afwisselen. Je wandelt door de bossen, langs stukken met prachtig uitzicht en langs de Warche. Voor wie meer tijd heeft is deze wandeling vrij makkelijk uit te breiden.