Wandelen in de Moezel - Apolloweg en Valwigerberg bij Cochem

Duitsland vlag
Gallery icon
Map iconApolloweg-Valwigerberg-Cochem GPX tracklogApolloweg-Valwigerberg-Cochem KML tracklog

Vanuit ons hotel in Cochem wandelen we een route aan de overkant van de Moezel. Tijdens het ontbijt vertellen we de eigenaresse wat we vandaag van plan zijn en ze verteld enthousiast dat het een mooie route is. Na het ontbijt steken we de brug over bij Cochem naar de andere kant van de Moezel en volgen we de L 98 een klein stuk. We slaan linksaf een onverharde weg op die ons naar het beginpunt van de Apollo weg voert.

Bij een bankje hebben we de Apollo weg gevonden en wandelen we tussen de wijngaarden omhoog richting Valwigerberg. Tijdens dit stuk van de Apollo weg hebben we schitterende uitzichten over de wijnvelden en de omgeving van de Moezel. Ook zien we het eerste deel van de wandeling de burcht van Cochem. Het wandelpad tussen de wijnvelden door is ontzettend mooi om te wandelen. Het smalle wandelpad maakt plaats voor een brede weg met een paar uitzichtpunten. Waar de Apollo weg afdaalt naar Valwig, slaan wij linksaf een redelijk steil wandelpad op. We wandelen een stuk van de Moezelsteig naar Valwigerberg. Na een leuke klim door schitterende natuur komen we aan in het dorp Valwigerberg. Bij een restaurant genieten we van een kleine pauze met een kopje koffie.

Na de pauze wandelen we langs de sportvelden naar een uitzichtpunt met een schitterend uitzicht over de Moezel en het dorp Ernst. Dan wandelen we over een onverharde weg langs de K34 richting een mooie kapel, Tester Kapelle. Door de bossen wandelen we terug richting Valwigerberg langs de open velden en de vele jachthutten. We zien verschillende sporen van wild, maar zien er vandaag geen een. Vlak voor Valwigerberg slaan we rechtsaf om richting Klotten te wandelen. Door de open velden wandelen we richting de 7 Schmerzen Maria kruisweg.

Vlak we steil afdalen over een schitterend wandelpad door ontzettend mooie bossen houden we een korte pauze op het bankje. Dan dalen we langs de verschillende Jezus beelden af richting Klotten. We komen uit op een breed wandelpad met een schitterend uitzicht over Klotten en de Ruine Coraidelstein aan de andere kant van de Moezel. We volgen het wandelpad en klimmen niet al te steil naar de bovenkant van de heuvel bij Klotten. Het laatste stukje klimmen is echter redelijk steil, maar het wandelpad is wel goed. Bovenop de berg betekent in dit geval een stukje vlak wandelen, wat we niet heel erg vinden.

En weer komen we een schitterend uitzichtpunt tegen met uitzicht over Cochem, de burcht en de Moezel. Op het bankje genieten we een tijdje van dit schitterende uitzicht voor we definitief afdalen naar Cochem. Tijdens de afdaling komen we nog een hazelworm tegen op het wandelpad. Ook stoppen we bij de verschillende uitzichtpunten, waarvan eentje behoorlijk spectaculair. Bij het weerstation is het uitzichtpunt zo steil dat je er bijna hoogtevrees van krijgt, maar het uitzicht is waanzinnig mooi! We dalen af tussen de wijngaarden over een smal wandelpad waarna we weer in Cochem aankomen. We wandelen een stuk langs de weg en wandelen weer over de brug van de Moezel terug naar ons hotel.

Een wandeling voor ontzettend mooie uitzichten over Cochem, de Moezel, Klotten en door schitterende natuur is altijd aan te raden. De wandeling is lang en heeft behoorlijk veel hoogteverschil, maar de uitzichten en de natuur maken deze wandeling ontzettend mooi. In Cochem kent men alleen betaald parkeren en een alternatieve parkeerplaats kan gevonden worden in Valwigerberg. Hier kan bij het restaurant gratis geparkeerd worden. Onderweg zijn weinig eet en drink gelegenheden, dus neem zelf genoeg mee.

Lengte: 18 km
Hoogteverschil: in totaal ongeveer 600 m

Gallery iconTop iconApolloweg-Valwigerberg-Cochem GPX tracklogApolloweg-Valwigerberg-Cochem KML tracklog