Wandelen in Luxemburg - Wandelen rondom Berdorf via Kale Kapp en Aeschbach

Luxemburg vlag
Gallery icon
Map iconBerdorf-Kale-Kapp-Aeschbach GPX tracklogBerdorf-Kale-Kapp-Aeschbach KML tracklog

De eerste wandeling van ons wandelweekend in Luxemburg is een rondwandeling bij Berdorf, vlakbij Echternach. Vroeg in de ochtend parkeren we onze auto alvast bij het hotel. We vragen binnen of we later mogen inchecken en onze auto mogen laten staan. Als dat allemaal geregeld is, wordt het tijd om onze wandelschoenen aan te trekken en te beginnen aan de eerste wandeling in 'Klein Zwitserland' in Luxemburg.

We wandelen door Berdorf richting het bos op weg naar de Kale Kapp. Wandelend langs een leuk stroompje zien we de eerste zandsteen-rotsformaties van Luxemburg. We wandelen door de mooie natuur. Tussen de rotsformaties door wandelen we naar de andere kant van deze vallei. Al snel komen we de eerste grotten tegen. We proberen eentje door te lopen, maar met onze rugtassen wordt dat een uitdaging en we besluiten terug te lopen.

Het wandelpad is tijdens deze wandeling wel een uitdaging. We wandelen omhoog en weer naar beneden, over trappetjes en rotsen. Wie een makkelijk boswandelpad verwacht heeft het mis. Over het uitdagende wandelpad wandelen we richting de Kale Kapp bij Berdorf in Luxemburg. Na een tijdje komen we bij een zeer leuk uitzichtpunt over Luxemburg uit. Een uitstekende rotspunt is als uitzichtpunt ingericht. We wandelen verder over een bospad en zijn blij dat dit stukje van de wandeling over een bospad loopt. We hoeven even niet op te letten op alle rotsen en kunnen om ons heen kijken. We wandelen het bos uit en lopen een stuk over een asfalt weg langs de bosrand verder.

We slaan links af en wandelen het bos weer in. We gaan op weg naar het volgende mooie deel van de wandeling. We wandelen door zeer mooie natuur in de richting van Echternach. De mooie natuur maakt deze wandeling ontzettend leuk. We klimmen omhoog naar Geierslay waar we een ontzettend mooi uitzicht over Echternach in Luxemburg hebben. We wandelen over een ander wandelpad naar beneden naar een leuk beekje. Door het bos wandelen we langs het beekje en steken het uiteindelijk over bij een leuk bruggetje. Parallel aan de grote weg wandelen we richting een parkeerplaats. Vanaf deze parkeerplaats kunnen we naar de Wolfsschlucht maar we besluiten dat vandaag niet te doen. We moeten nog een paar kilometer lopen en het weer begint om te slaan.

We gaan bij de parkeerplaats rechtsaf en wandelen langs de Aeschbach. De Aeschbach is één van de populaire wandelroutes bij Echternach in Luxemburg. De natuur rondom de Aeschbach is ontzettend leuk om doorheen te wandelen. Langzaam komen wel de eerste regendruppels naar beneden en begint het steeds een beetje harder te regenen. Het is ons in Luxemburg opgevallen dat alle bankjes, waar mogelijk, onder rotspunten gebouwd zijn, dus af en toe kunnen we nog wel schuilen. We wandelen langs de Aeschbach naar de Hohllay. In deze rots zijn jarenlang molenstenen uitgehakt wat goed zichtbaar is in de grot. We wandelen verder omhoog en komen langs een openlucht theater. De wandeling terug naar Berdorf loopt tussen de weilanden, dus we pakken onze paraplu's en vervolgen onze weg. Al snel zijn we terug in Berdorf en wandelen naar ons hotel.

De wandeling rondom Berdorf in Luxemburg is een gevarieerde wandeling. Het wandelpad is op sommige stukken niet makkelijk. Trappen en rosten maken dat de wandeling meer tijd neemt als gedacht. Trek voor deze wandeling genoeg tijd uit. De wandeling is zeer gevarieerd en zeker niet saai. De natuur is ontzettend mooi. Onderweg zijn we, anders dan in Berdorf, geen eet of drink gelegenheden tegen gekomen. Breng zelf genoeg eten en drinken mee onderweg.

Lengte: 15 km
Hoogteverschil: ongeveer 300 meter

Gallery iconTop iconBerdorf-Kale-Kapp-Aeschbach GPX tracklogBerdorf-Kale-Kapp-Aeschbach KML tracklog