Reisverslag rondreis door Zuid-Afrika

Gallery icon
Map icon

15-daagse groepsrondreis Schitterend Zuid-Afrika
Zie hoe leeuwen in rivierbeddingen loeren naar hun prooi in ...

www.anwb.nl
Meer rondreizen in Zuid-Afrika

Voor de volgende bestemming voor een rondreis kwamen we uit in Zuid-Afrika. Zuid-Afrika is het zuidelijkste land van het Afrikaanse continent. Zuid-Afrika grenst in het noorden aan Namibië, Botswana en Zimbabwe. In het oosten grenst het aan Mozambique en Swaziland. Midden in Zuid-Afrika ligt Lesotho wat geheel omringd is door Zuid-Afrika. Het westen en zuiden van Zuid-Afrika ligt aan de Indische Oceaan en de Zuid Atlantische Oceaan.

Zuid Afrika heeft een oppervlakte van ongeveer 1 miljoen km2. Het land telt ongeveer 50 miljoen inwoners, waarvan de meesten in de grote steden leven. Zuid-Afrika kent drie hoofdsteden. Kaapstad is de hoofdstad voor de wetgevende macht, Pretoria is de hoofdstad voor de bestuurlijke macht en Bloemfontein is de hoofdstad voor de rechterlijke macht. Andere grote steden in Zuid-Afrika zijn Johannesburg, Durban en Port Elizabeth. Er zijn 11 verschillende officiële talen in Zuid-Afrika, maar er worden veel meer verschillende talen gesproken. Zoeloe is met 24 % de grootste officiële taal. Afrikaans, wat verwant is aan het Nederlands, wordt wel veel gesproken maar is sinds 1983 geen officiële taal meer van Zuid-Afrika. Voor Nederlanders is Afrikaans zeer goed te verstaan, het is een simpele versie van het Nederlands. Overigens spreekt bijna iedereen Engels in Zuid-Afrika.
In Zuid-Afrika is de munteenheid de Rand. Men rijdt er aan de linkerkant van de weg. Dit valt ontzettend mee. Mede omdat de bestuurder ook aan de andere kant in de auto zit.

Wij vertrokken voor een rondreis van drie weken naar Zuid-Afrika. Onze heenvlucht was een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Johannesburg. In Johannesburg kregen we een huurauto en we vertrokken naar Pelgrim's Rest. We reden verder naar Kruger National Park waar we een aantal nachten op verschillende locaties overnachten, o.a. de Gomo Gomo Game Lodge. Na Kruger NP reden we door naar Swaziland waar we in Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland overnachten. Onze volgende bestemming was St. Lucia aan de zuidkust van Zuid-Afrika. We reden door naar de Zuidelijke Drakensbergen, vlakbij de grens met Lesotho. Van de Zuidelijke Drakensbergen reden we naar de Noordelijke Drakensbergen. Vervolgens vertrokken we richting Golden Gate Highlands National Park waar we een overnachting hadden met een zeer mooi uitzicht. Ten noorden van Lesotho reden we richting Aliwal North wat, vanwege de afstand, alleen een tussenstop was. Onze volgende overnachting was in Cradock, vlakbij Mountain Zebra National Park. Daarna vertrokken we richting Addo Elephant National Park waar we een nacht verbleven. Aan de kust verbleven we in Tsitsikamma National Park, een van de mooiste parken in Zuid-Afrika. We reden verder naar Oudtshoorn, wat het begin is van de Tuinroute. Onze laatste bestemming in Zuid-Afrika was Kaapstad, waar we via de tuinroute naar toe zijn gereden. Van Kaapstad vlogen we 's nachts terug naar Amsterdam.

Onze rondreis was een combinatie van beesten spotten en de geweldig mooie natuur van Zuid-Afrika. Tijdens onze reis hebben we verschillende natuurparken bezocht waar we, als er geen groot wild was, konden wandelen. De natuurparken waar wel groot wild rondliep hebben we met onze huurauto doorgereden. Voor ons was de combinatie wild en natuur zeer geslaagd tijdens onze rondreis door Zuid-Afrika.

Natuurlijk hadden we tijdens alle voorbereiding veel gelezen over criminaliteit in Zuid-Afrika. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld in Zuid-Afrika. Er waren natuurlijk wel plekken waar we bewust doorreden of grote steden waar we omheen reden. De afstanden die we reden waren soms lang, dus we vertrokken 's morgens op tijd. Zo kwamen we altijd voor zonsondergang aan op onze volgende bestemming. Ook hebben wij er deze reis altijd op gelet dat er niets op de achterbank van de auto lag. Alle bagage lag uit het zicht waardoor de kans op auto inbraak verminderde. We zijn niet aangehouden door nep-politie en we zijn tijdens de vakantie niet geskimmed. Hoewel we tijdens onze reis wel van anderen te horen kregen dat hen dat wel was overkomen. Zuid-Afrika blijft een land waar de kloof tussen arm en rijk erg groot is, dus blijf te allen tijde alert!
De parkeerwachten kregen van ons standaard 2 rand, wat we altijd achteraf betaalden. Voor het wassen van de autoruiten, wat standaard bij elke tankbuurt gedaan werd, betaalden we rond de 2-3 rand. Fooi in het restaurant lag, afhankelijk van de bediening, tussen de 5 en 10 %.

Wil je ook op vakantie naar Zuid-Afrika? Je vindt hier de mooiste rondreizen in Zuid-Afrika