McCarthy - Worthington Glacier - Valdez - Rondreis in Alaska

Alaska vlag
Gallery icon
Map icon

Vandaag vertrekken we weer uit McCarthy en gaan per vliegtuig weer naar Chitina. Daarna gaan we met de auto door naar Valdez aan de kust van Alaska. 's Morgens hebben we nog veel tijd in McCarthy en lopen een rondje door het dorp en nemen een kijkje in het museum. In de tijd van de koper-rush was het dorp vele malen groter en woonden er ongeveer 300 mensen. Van de historische gebouwen is helaas weinig meer over.

We gaan per vliegtuig naar Chitina-airport. Nou ja, airport, het is meer een stuk braak liggend terrein wat en landingsbaan moet voorstellen. Het uitzicht vanuit het vliegtuig is erg gaaf, we proberen foto's te maken maar de reis is eigenlijk te kort. We hadden nog vel langer willen genieten van deze tocht. We landen en stappen in de auto. Op weg naar Valdez. Onderweg stoppen we meerdere keren om het uitzicht te bewonderen. We hebben inmiddels wel geleerd de senicviews te vermijden en de gewone parkeerplaatsen te bezoeken. De senicviews zitten namelijk allemaal achter de bomen, waardoor het uitzicht waardeloos is, of er helemaal niet is.

Onderweg naar Valdez net voor de Thompson Pass komen we langs de Worthington Glacier. Ondanks dat het weer niet al te best is, besluiten we toch om een kijkje te nemen. Wow, wat een gletsjer! Maar het zouden de gekke toeristen niet zijn, als er toch een paar net onder de ijsbrokstukken moesten gaan staan... Sommige mensen zien ook echt geen gevaar. Wij blijven toch maar gewoon achter het hek staan en nemen van een afstandje wel een foto.

Na een korte rit zijn we op de Thompson Pass aangekomen. Maar het is daar zo mistig, dat 20 mijl al snel is en we niet kunnen stoppen. Met een beetje geluk hebben we over 2 dagen beter weer als we er op de terugweg weer langs komen.

We dalen af naar Valdez. En helemaal aan het einde van de snelweg komen we aan in het dorp waar de oliepijplijn eindigt. Al snel hebben we onze B&B gevonden en gaan op zoek naar een restaurantje.