Wandelen in de Alpujarras - (Rond)wandeling vanuit Orgiva

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconOrgiva GPX tracklogOrgiva KML tracklog

Tijdens onze wandelvakantie in de Alpujarras en de Sierra Nevada in Spanje willen we ook graag een lange rondwandeling vanuit Orgiva maken. We vinden op de website 'de5van (PR-39)' een wandeling van 18 km. De wandeling start in het centrum van Orgiva. Gezien onze vakantiewoning net iets buiten het centrum van Orgiva ligt, vertrekken wij vanuit daar.

Na het ontbijt beginnen we aan de wandeling. We wandelen over de brug het dorp uit en volgen de grote doorgaande weg. We slaan af richting de A4132. We wandelen nog een klein stukje langs deze weg voor we linksaf de GR 7 oplopen. Over een leuk wandelpad wandelen we weer richting de grote weg. Hier blijven we een klein stukje oplopen voor we een onverharde weg inslaan. Over deze onverharde weg wandelen we naar het begin van het steile stuk omhoog wandelen. We steken de barranco over en wandelen over het wandelpad een stuk omhoog. Onder wat bomen zoeken we de schaduw op, want het is al behoorlijk warm. Het volgende stuk wat we omhoog moeten lopen is volgens de GPS-track log erg steil.

We zien geen bochten in het wandelpad, dus we lopen 200 meter recht tegen de berg op Het wandelpad is slecht, weinig schaduw en het is warm. We verbazen ons over de conditie van het wandelpad, gezien de GR-7 er ook langs loopt. Na een moeizame klim van 400 m komen we uit op een vlakker stuk in de wandeling. We wandelen door de mooie natuur over een hobbelend pad. Ook hier is het pad soms wat beter dan de andere keer. We zijn al veel tijd verloren en stellen de wandeling bij. We willen naar Cáñar wandelen en daar omdraaien of een bus naar Orgiva nemen. Dit betekent nog 150 meter klimmen. En als we het wandelpad zien op de zuidhelling zonder schaduw nemen we het besluit dat we omdraaien. We hebben al veel tijd verloren door de warmte en de zon is erg fel. Van de terugweg weten we in ieder geval dat we af en toe schaduw hebben en dat het naar beneden loopt.

De terugweg nemen we de tijd om de natuur bij Orgiva in de Alpujarras goed te bekijken. We wandelen rustig dezelfde weg terug en proberen alle bloemen op de foto te zetten. De natuur is ontzettend mooi langs deze wandeling.

Deze wandeling is zeker aan te raden. De originele wandeling loopt langs Cáñar, door de bossen naar Dique en via Soportújar en Carataunas terug naar Orgiva. We vinden het erg jammer dat we deze wandeling niet hebben kunnen afmaken, maar het was gewoon te warm. Het wandelpad van de GR 7 is bergop erg slecht wat ons veel tijd heeft gekost. De natuur en de uitzichten zijn zeker de moeite waard om deze wandeling bij Orgiva te wandelen.

Lengte wandeling: 14 km
Hoogteverschil: 500 m
Lengte van de wandeling van 'de5van' is 18 km met een hoogteverschil van 700 m.