Wandelen in de Alpujarras - Rondwandeling naar Puente Palo bij Soportújar

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconPuente-Palo GPX tracklogPuente-Palo KML tracklog

De tweede dag van onze wandelvakantie in de Alpujarras in Spanje vertrekken we naar Casa Forrestal in de buurt van Soportújar. Het heeft gister in het dal geregend, dus de bergtoppen zijn wit van de nieuwe sneeuw en dat is een leuk gezicht. We hebben zin om een leuke rondwandeling door het bos te maken en na het ontbijt vertrekken we naar Casa Forrestal.

Om aan het begin van de wandeling aan te komen moeten we volgens de beschrijving 4 kilometer over een slechte asfaltweg. Inmiddels is het asfalt vervangen door gravel en is het een goede onverharde weg. Deze weg is met een gewone auto goed te rijden, mits je je snelheid aanpast. Bij Casa Forrestal is het even zoeken naar de parkeerplaats. De bosbouwer heeft hier de nodige bomen gekapt en deze liggen langs de kant van de weg. Een boswachter verteld ons dat we onze auto gerust naast de omgehakte bomen neer kunnen zetten. De auto staat, de rugtassen op onze rug en het is koud! Het heeft gisteren gesneeuwd en hier is het nog lang niet opgewarmd.

Om iets warmer te worden beginnen we aan een leuke rondwandeling door het bos. Direct aan het begin van de wandeling hebben we geweldige uitzichten over de besneeuwde bergtoppen van de Sierra Nevada. We volgen de onverharde weg voor een lang stuk totdat deze over gaat in een wandelpad. En we gaan direct recht tegen de berg op. We wisten van te voren dat we ongeveer 500 meter moesten klimmen, maar af en toe een bocht in het wandelpad is wel prettig. Gelukkig is het maar een heel klein stuk echt heel steil. We lopen door de begroeiing op een goed wandelpad. Maar het heeft gisteren gesneeuwd en het is koud, dus het water op de begroeiing is ijskoud. Her en der ligt ook nog wat sneeuw langs het wandelpad.

Na een steil stukje omhoog wandelen, komen we uit op een onverharde weg die we een stukje volgen. We komen langs een picknickplaats en besluiten op de terugweg hier pauze te houden. Eerst lopen we naar het uitzichtpunt met een ontzettend leuk uitzicht over de Alpujarras van Spanje. We wandelen terug naar de picknickplaats en houden even pauze. De zon schijnt en zorgt voor een klein beetje verwarming. We wandelen terug over de onverharde weg en slaan af om er een leuke rondwandeling van te maken. Via onverharde wegen hebben we mooie uitzichten over Puente Palo, de Sierra Nevada en de Alpujarras van Spanje. De mooie, bloemrijke natuur is leuk om door heen te wandelen.

We passeren twee boswerkers en slaan af om een waterweg te volgen. De waterweg is recentelijk schoongemaakt en het wandelpad ligt vol met bagger. Het is een leuk paadje en een leuke afwisseling op de onverharde boswegen die we al gelopen hebben. Na een paar kilometer komen we uit bij Puente Palo, een grote open vlakte. Er vliegen talloze zwaluwen voorbij. We lopen langs een meertje met honderden gifgroene kikkers. We kijken hoe de kikkers wegspringen als je te dichtbij komt en weer op komen als je heel stil blijft staan. Daarna vervolgen we onze weg weer over de onverharde wegen terug naar Casa Forrestal. Onderweg zien we ontzettend veel verschillende bloemen en bomen. Maar ook een groot aantal verschillende vogels. Op de meest vage plekken komen we caravans en campers tegen. Hoe zijn die ooit boven gekomen op deze onverharde wegen. Na een leuke wandeling zijn we weer terug bij Casa Forrestal en rijden we terug naar Orgiva

De rondwandeling was mooi en erg leuk. We hebben, ondanks de kou, beiden erg veel plezier gehad in deze wandeling. De natuur rondom Puente Palo is bijzonder mooi. Ook zijnde wandelpaden over het algemeen erg goed. Onderweg is geen eten of drinken verkrijgbaar, dus neem zelf genoeg mee.