Wandelen in de Alpujarras - Wandelen rond Pampaneira

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconPampaneira GPX tracklogPampaneira KML tracklog

De laatste wandeling van onze wandelvakantie in de Sierra Nevada in Spanje begint in Pampaneira, de sendero local La Atalaya. De afgelopen dagen is het al behoorlijk warm geworden, dus we vertrekken vroeg in de ochtend naar Pampaneira. Vanaf Orgiva zijn we in een kwartier in dit populaire toeristendorp. We parkeren onze auto op de grote parkeerplaats midden in Pampaneira.

We hebben het begin van de wandeling onderweg al gezien, maar daar is geen parkeergelegenheid.
Via een klein straatje lopen we naar beneden. De wandeling start bij de elektriciteitscentrale net onder Pampaneira. Op het informatiebord heeft iemand met een zwarte stift de waarschuwing geschreven dat wandelen onmogelijk is en het pad slecht is. We hebben het idee dat ze recent een flush-out hebben gehad in het dal. We besluiten wel door te lopen en zien wel hoe ver we komen.

We wandelen over de onverharde weg naar de brug over de rivier. Vanaf hier moeten we 400 meter omhoog klimmen. Het eerste stuk van de wandeling is een omleiding, dat beloofd wat voor de rest van de wandeling. Via een steil pad komen we uit op het originele wandelpad. Al snel is het niet duidelijk waar we naar toe moeten en waar het wandelpad ligt. Kennelijk hebben ze de route verlegd, maar echt duidelijk is het niet. We volgen een wandelpad, maar dat komt uit bij een puinhelling. We wandelen terug en volgen een ander pad, maar ook dat komt uit op een puinhelling. Eindelijk hebben we het wandelpad waarvan wij denken dat het goed is. Er is alleen weinig schaduw en ondanks dat het nog maar half 10 is, is het al erg warm. We drinken veel, er is geen beschutting, het is ver boven de 30 graden en we lopen op een zuidhelling. Daarnaast moeten we te vaak te lang zoeken naar het pad. Na 140 meter stijgen, besluiten we om te draaien en terug te lopen. We genieten nog even van een mooi uitzicht over Capileira voor we terug wandelen.

Al snel zijn we weer bij de brug en besluiten toch nog om een stuk langs de oever van de rivier door de kloof te wandelen. We wandelen een paar kilometer langs de oever totdat we te ver moeten klimmen. Dan draaien we om en zit onze wandelvakantie in de Sierra Nevada erop. Tijdens de wandeling valt ons wel op dat er heel veel tekenen zijn van een overstroming. Damwanden zijn gebroken, de picknickplaats ligt half onder puin en bomen liggen afgeknapt in het water. Wellicht is dit de oorzaak van het slechte pad van de Sendero Local La Atalaya. Op de terugweg zien we een groep op het wandelpad op de berg. Ook zij zijn zoekende naar de route en staan regelmatig te lang stil. We hebben geen idee of zij doorgelopen zijn.

Deze rondwandeling is niet aan te raden. Het pad is slecht en de omleidingen zijn slecht aangegeven. Een leuk alternatief is wel om langs de oever van de rivier een wandeling te maken. De natuur in de kloof is wel erg mooi. Voor wie toch de route wil lopen, zorg voor genoeg eten en drinken. De uitgezette route is ongeveer 8 km en heeft een hoogte verschil van 400 m. Maar houd rekening met extra wandeltijd.