Wandelen op Mallorca - Rondwandeling naar La Trapa vanuit S'Arracó

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconLa-Trapa GPX tracklogLa-Trapa KML tracklog

Vandaag vertrekken we in de richting van Andratx, naar s'Arracó. We parkeren onze auto bij een kerkhof en beginnen aan de wandeling La Trapa. De wandeling naar La Trapa is een van de populaire wandelingen op Mallorca.

We starten onze wandeling en komen al snel uit bij een onverharde weg. Deze weg volgen we een lange tijd tot in een haarspeldbocht het wandelpad rechtdoor gaat. Vanaf hier volgen we een leuk bospad. We hebben op de topokaarten gezien dat de originele wandeling naar La Trapa naar de GR 221 loopt, maar dat betekent een stuk extra afdalen en klimmen. Op de wandelkaart staat een wandelpad wat door het bos omhoog klimt zonder hierbij hoogte te verliezen. We besluiten af te slaan en dit wandelpad te volgen. Het pad loopt redelijk steil omhoog, maar is zeker goed te lopen. Het wandelpad loopt grotendeels door het bos, waardoor de wandeling er leuk wordt. Na wat klimmen, wandelen we nu op een open stuk van de wandeling. We hebben een leuk uitzicht over Illa sa Dragonera voor de kust van Mallorca. Het wandelpad loopt op het randje van de steile rotsen en af en toe is het uitzicht naar beneden best eng voor mensen met hoogtevrees! Op sommige stukken zijn we afhankelijk van rode stippen op de stenen en voor we het weten staan we op de rand van een afgrond. Het is even schrikken, maar al snel vinden we het wandelpad weer terug. We klauteren een stuk over stenen en genieten volop van het uitzicht. Na een leuk stuk wandelen, komen we uit bij het klooster La Trapa op Mallorca. We hadden ons alleen beide niet gerealiseerd dat het een ruïne is die gerestaureerd wordt. We zoeken een leuke lunchplek, met waanzinnig uitzicht, onder een boom en genieten van de lunch.

Na de lunch is het tijd om verder te lopen en we nemen de steile onverharde weg omhoog. We volgen een stuk van de GR 221 langs de kust van Mallorca. Jammer genoeg is het best warm en is er weinig beschutting van bomen. Het uitzicht is wel fantastisch en we wandelen rustig langs de kust door.
Bij een hele grote steenman lopen we naar de mirador. Over het randje kijkend gaat dat heel steil, heel ver naar beneden. Maar het is wel de moeite waard om er naar toe te lopen.

We volgen nog een tijdje de GR 221, maar na de tweede mirador verlaten we deze en gaan terug in de richting van s'Arracó. We lopen grote stukken over onverharde wegen die dalend en stijgend door het landschap glooien. Vlak voor we definitief afdalen, vinden we nog een erg leuk plekje om nog even uit te rusten en van het uitzicht te genieten. Er zijn zoveel krekels dat ze bijna een monotoon geluid maken, een teken dat het toch echt warm is.

We letten goed op dat we het goede wandelpad hebben en niet in s'Arracó uitkomen, maar bij de begraafplaats. Dus af en toe is het even zoeken naar de goede weg. Een leuk bospad brengt ons uiteindelijk weer terug bij het kerkhof. Na een lange dag wandelen is het dan weer tijd om richting Fornalutx op Mallorca te rijden.

De wandeling is leuk, afwisselend en geeft een leuk uitzicht over de zuidwest kust van Mallorca. De wandeling is een aanrader als je naar Mallorca op vakantie gaat. In de zomer is het, mede door weinig beschutting, lengte en hoogteverschil, af te raden om deze wandeling te lopen. Onderweg is geen eten of drinken verkrijgbaar.