Wandelen op Mallorca - Rondwandeling bij Tossals Verds - de tunnel wandeling

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconTossals-Verds GPX tracklogTossals-Verds KML tracklog

Voor vandaag besluiten we de wandeling langs de waterleiding van Mallorca te lopen. We parkeren onze auto bij het stuwmeer Cúber. We lopen aan de linkerkant langs het stuwmeer en slaan vlak voor de stuw links af. Het pad is slechter dan we verwachten en het duurt even voor we bij de eerste tunnel zijn. Er zijn in totaal 5 tunnels die je tijdens deze wandeling doorloopt. Niet alleen zijn de tunnels erg koel, ze zijn ook erg donker. We zijn blij dat we een zaklamp mee hebben genomen.Tussen de tunnels door daal je ongeveer 600 meter af.

Na de laatste tunnel komen we op een onverharde weg uit in het bos. Omdat het juni is, is het al redelijk warm in het bos. We besluiten onder een boom een korte siësta te houden. We moeten straks op een zuid helling 600 meter omhoog klimmen en het lijkt ons niet verstandig dit in de volle zon te doen.
We lopen verder het bos uit en komen bij een brug. Hier volgen we een asfalt weg omhoog langs een olijfboomgaard. Jammer genoeg zijn alle olijfbomen gesnoeid en bieden ze weinig schaduw op dit warme stuk van de wandeling. We slaan af richting Refugi Tossals Verds op Mallorca en volgen het pad naar de Refugi. Het pad gaat redelijk steil omhoog en als we eenmaal aankomen bij de Refugi Tossals Verds nemen we een lange pauze in het overdekte BBQ gebouw. Ook is er bij de Refugi een douche ruimte waar heerlijk, ijskoud water uit de kraan komt. Een ideale plek om even af te koelen.

We vervolgen het pad richting Font des Noguer en Fonts des Prat. We wandelen omhoog over een redelijk goed pad. Vlak voor we bij Coll des Coloms aankomen, lopen we het bos in en zakt de temperatuur ongeveer 10 graden. Het is niet alleen aangenaam in het bos, maar het is ook een ontzettend mooi stuk van de wandeling. Het bos is adembenemend mooi. We lopen heerlijk in de schaduw door het bos over de Coll de Coloms, om de berg Tossals Verds (1125 m) en wandelen naar de open waterleiding. Deze waterleiding loopt van Stuwmeer Gorg Blau naar Stuwmeer Cúber en is bedoeld voor de watervoorziening van Palma de Mallorca. We steken de waterleiding over en vervolgen onze wandeling langs de waterleiding. Het water in de waterleiding is ijskoud en onze handen koelen lekker af.

Als we de asfaltweg tegen komen is het tijd om de waterleiding te verlaten en richting de auto te lopen.
Bij deze wandeling daal je eerst 600 m af en klim je 600 m op een zuidhelling. Het mag duidelijk zijn dat deze wandeling niet geschikt is in de zomer. Het is er erg warm en er is, buiten de Refugi Tossals Verds, geen watervoorziening. Neem ook een zaklamp mee tijdens deze wandeling op Mallorca. Gezien het pad, zijn goede wandel schoenen noodzakelijk.