Wandelen op Mallorca - Rondwandeling bij Lluc en Binifaldó

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconLluc-Binifaldo GPX tracklogLluc-Binifaldo KML tracklog

Na een paar warme dagen is het tijd voor een vlakke bos wandeling op Mallorca. We zijn al een paar keer langs Santuari Lluc gereden en deze keer besluiten we onze auto te parkeren op de grote parkeerplaats. Santuari Lluc ligt in het bos en heeft een hele grote picknickplaats, dus de ideale start voor een leuke wandeling.

We lopen langs de weg richting een hek aan de linkerkant. We lopen over een voetbalveld en beginnen onze wandeling bij Lluc op Mallorca. We klimmen over een rotspaadje omhoog en komen bij een splitsing uit. Omdat we een korte wandeling gaan lopen, gaan we eerst richting de grotten. De Cova de sa Cometa des Morts zijn grotten waarin de Mallorcanen hun overledenen borgen. Eenmaal aangekomen bij de grotten staat er wel een bord met een richting waar de grotten zijn, maar de exacte locatie is even zoeken. Eindelijk vinden we een van de grotten en lopen er een stukje in. De afdaling is steil en bij nat weer zijn de stenen glibberig. Al snel staan we weer buiten en lopen een stukje terug naar de splitsing.

We wandelen richting Mér Alt de s'Era Vella. De wandeling door het bos met zijn uitgesleten kalksteen rotsen is ontzettend mooi. Het pad richting Area recreativa es Pixarelles is breed en goed te lopen. En door deze mooie natuur wordt de rondwandeling bij Lluc steeds leuker. Bij Es Pizarelles stoppen we voor de lunch en bekijken we het mooie uitzicht.

Vanaf de Area recreativa es Pixarelles lopen we een asfaltweg omhoog en bij de volgende BBQ plaats slaan we links het bos in. We moeten door het bos een stuk parallel aan de weg lopen. Het is een erg leuk pad, maar het is niet echt goed aangegeven. Her en der ontbreken op logische plekken wat rode en gele stippen. Toch vinden we het leuke pad en zitten weer op de goede weg.

We lopen bij Area recreativa Menut II door een tunneltje om aan de andere kant van de weg te komen. Hier lopen we richting Font sa Coma en Refugi de Sa Coma. Langs dit bospad staan veel planten/bomen met nummers. In het gebied wordt de groei van verschillende vegetatie bekeken.
Bij de Refugi de Sa Coma op Mallorca lopen we nog even naar het stuwmeer Bassa de Binifaldó. Het pad loopt echt er niet door, dus we moeten een stukje terug.

Bij de Refugi de Sa Coma wandelen we richting de onverharde weg omhoog en komen we uit bij een olijfboomgaard. Hier komen we uiteindelijk uit op de GR 221, de oude weg tussen oude weg tussen Santuari Lluc en Pollença op Mallorca. We lopen een stuk over de oude weg richting Pollença omdat we gelezen hebben dat er nog een leuk uitzichtpunt is voor de weg echt begint af te dalen. Zodra de weg echt begint te dalen, wordt het tijd om terug te lopen. Maar het is zeker de moeite waard om een stuk de GR 221 op te lopen.

Terug bij de afslag wandelen we naar Binifaldó langs een wandelroute voor blinden. Alle borden zijn voorzien van braille en de bloemen zijn omlijnt zodat de contouren voelbaar zijn. De borden geven leuke informatie over de planten in de omgeving. Bij Binifaldó kijken we op de kaart en bedenken dat de wandeling toch een stukje langer gaat worden dan we in eerste instantie bedachten.
We lopen weer terug in de richting van Lluc. De wandelpaden zijn goed onderhouden en lopen grotendeels door bos. Doordat we een groot deel over de GR 221 lopen is de bewegwijzering goed.
Halverwege de terugweg staat een bordje mirador met daarin gegraveerd, 2 min super. We zijn benieuwd naar het uitzicht en lopen naar de Mirador. Wauw! Wat een uitzicht en wat een mirador. De mirador is groot en heeft een super uitzicht over bijna de hele wandeling.

We vervolgen onze weg weer en dalen via een steile weg af. We komen weer door een stuk mooie natuur als we richting Lluc wandelen. Er staat een grote diversiteit van bloemen, varens en bomen.
We lopen langs Refugi de son Amer en via het monnikenpad terug naar Lluc.
Door verschillende wandelingen bij Lluc te combineren hebben we een ontzettend mooie en leuke wandeling op Mallorca gemaakt. De wandelpaden zijn allemaal prima te lopen en de natuur is adembenemend mooi.