Wandelen op Mallorca - Wandelen naar de Mola de S'Esclop

Spanje vlag
Gallery icon
Map iconEsclop GPX tracklogEsclop KML tracklog

Waar je ook rijdt op Mallorca, bijna overal zijn de Galatzó (1026 m) en Mola de S'Esclop (926 m) zichtbaar. Je kunt beide bergen op wandelen. Wij kozen er voor om richting bij Estellencs de Mola de S'Esclop te wandelen. Een leuke rondwandeling met als hoogte punt de top van Mola de S'Esclop.
We zien de onverharde weg waar onze wandeling begint, maar hier is niet echt parkeergelegenheid en met onze huurauto willen we de onverharde weg niet inrijden. Dus we volgen de C-710 nog ongeveer 200 meter en vinden een parkeerplaatsje. Gezien het momenteel niet druk is met wandelaars kan onze auto daar prima staan voor de dag.

We lopen langs de weg richting de onverharde weg en lopen omhoog. We komen uit bij een 'Recreation Area'. We lopen om de ketting heen en volgen de weg tot we bij de wateropslag komen. Het is ook mogelijk om naar de Galatzó te wandelen, maar wij slaan rechtsaf richting Mola de S'Esclop. We lopen door een mooi bos letterlijk dwars door pampasgras. Af en toe hebben we leuke uitzichten over de kustlijn van Mallorca en zien overal kleine bootjes in de zee. We lopen door een hek door een lindelaan richting een huis. Op het moment dat we er waren was er niemand, dus we hebben de tafel gebruikt als picknicktafel. We klimmen over een ladder en vervolgen onze weg door pampasgras richting Mola de S'Esclop. Als we bij de stenen muur arriveren, zien we voor het eerst deze wandeling onze bestemming Mola de S'Esclop. De berg is op zich al er bijzonder en we kunnen alleen maar vermoeden hoe het boven is. We wandelen verder richting de top van Mola de S'Esclop.

We besluiten rechtsom de berg te lopen en hem vanaf daar te beklimmen. Het is erg zoeken naar het pad. Stenen mannetjes staan overal en een echt uitgelopen pad is er niet. Maar toch vinden we de weg omhoog. Het laatst stuk gaat steil tegen de berg op en is warm! Eenmaal boven worden we bijna door de wind van de berg geblazen, maar een stenen bouwval zorgt voor wat beschutting van de wind, met behoud van uitzicht! Het uitzicht vanaf Mola de S'Esclop over Mallorca is werkelijk schitterend! De Serra de Tramontana is vanaf Mola de S'Esclop bij helder weer goed zichtbaar.

Na een korte stop is het tijd om weer af te dalen van Mola de S'Esclop. Omdat er weinig plekken zijn om wandelend de berg op te komen is het belangrijk om het juiste wandelpad te vinden. Maar ook deze keer is het wandelpad moeilijk te vinden. Toch vinden we het pad waar we kunnen afdalen. Het wandelpad is her en der wel een uitdaging, maar we komen beneden. We lopen een stukje dezelfde weg als de heenweg en komen weer bij de stenen muur uit. We kijken of we nog genoeg water hebben en besluiten er een echte rondwandeling van te maken en lopen langs de stenen muur door. We volgen het wandelpad en steken de kruising rechtover. We moeten nu wel een stukje klimmen en het is ontzettend warm, dus elk beetje schaduw is welkom. Als we boven zijn is het weer lastig om het juiste pad te vinden over de vlakte. We lopen van steenmannetje naar steenmannetje maar hebben het idee dat er een beter uitgelopen pad moet zijn. Als we afdalen, komen we uit op het wandelpad naar de Galatzó. Dit pad gebruiken we om terug te komen bij de auto. Bij de Recreational Area gaan we nog even zitten op een bankje om vervolgens naar de auto terug te lopen.

Let bij deze wandeling op de temperatuur. Doe deze wandeling alleen in het voor en najaar.
Als onderweg blijkt dat het te warm is, kun je beter op de terugweg hetzelfde wandelpad naar het beginpunt nemen als de heenweg. De omweg biedt weinig schaduw, een stuk klimmen en het wandelpad is niet overal duidelijk aangegeven.
Ook kun je bij deze wandeling op Mallorca geen water of eten kopen. Je zult alles zelf mee moeten nemen.
Goede schoenen is zeer aan te raden tijdens deze wandeling naar de top van Mola de S'Esclop.