Wandelen in de Ardennen - Wandelen langs de Ninglinspo en Chefna

België vlag
Gallery icon
Map iconNinglinspo GPX tracklogNinglinspo KML tracklog

Begin december voorspellen ze in de Ardennen voor het weekend mooi weer. Voor ons een ideale gelegenheid om hotel La Villa des Roses in Aywaille te boeken en richting de Ardennen in België te vertrekken. Dus zaterdagochtend gaat de wekker en na het ontbijt zitten we om 7 uur in de auto richting de Ardennen in België. Rond 9 uur arriveren we in Noncèveux bij de parkeerplaats voor de wandeling langs de Ninglinspo en de Chefna.

Voor het grootste gedeelte van de wandeling langs de Ninglinspo volgen we de blauwe rechthoekroute. Na een kort stukje asfalt steken we voor de eerste keer de Ninglinspo door. Over de Ninglinspo liggen verschillende bruggetjes in de vorm van grote, vlak gemaakte boomstronken. Sommige van deze boonstronken hebben een leuning, sommige ook niet. Na alle regenval in november zijn alle stronken behoorlijk nat en na een nachtvorst ook nog eens heel glad. Na een paar bruggetjes te hebben geprobeerd, besluiten we voor de rest te kijken naar een oversteek over de Ninglinspo en de bruggetjes te vergeten.

We wandelen over het wandelpad door de vallei van de Ninglinspo in de Ardennen. Het wandelpad is her en der niet zo heel goed, dus af en toe klimmen we over stenen heen om niet door het water te hoeven lopen. Dit maakt de wandeling langs de Ninglinspo erg leuk en uitdagend. We verlaten de Ninglinspo en lopen langs de productiebossen naar het hoogste punt van de wandeling.
We lopen over een bosbouw weg verder richting de tweede zijstroom van de Amblève in de Ardennen, de Chefna. Hier wandelen we over een bosweg weer naar beneden. We zien halverwege de weg naar beneden een afslag voor een rode wandeling die langs de oever van de Chefna loopt. Maar gezien onze ervaringen met de boomstambruggetjes in december in de Ardennen besluiten we de bosweg door te lopen. Als we deze wandeling in de zomer hadden gelopen, hadden we zeker het rode pad naar beneden, langs de oever van de Chefna gewandeld. Maar de Chefna is smaller en dieper, waardoor een rivierdoorsteek lastiger is. Ook hier zijn de boomstronken bevroren en het laatste wat we willen is in het water vallen.

Als we bijna bij de grote weg zijn aangekomen, rusten we uit op een bankje in de zon. Na wat overleg besluiten we nog een stuk aan de wandeling te lopen. We willen bovenlangs op de heuvel terug lopen naar de parkeerplaats in de hoop op een mooi uitzicht over de Ardennen. We wandelen een klein stukje langs de grote weg, de N633, en steken bij een brug het spoor over. We wandelen over de brug over de Amblève in de richting van het kasteel. Ook in de Ardennen heeft het de laatste tijd veel geregend. Het wandelpad staat onder water en het wandelpad omhoog is een rivier geworden. We wandelen omhoog en komen wat bosbouwers tegen die hout op komen halen. Na het hoogste punt wandelen we door het bos verder terug naar Noncèveux. Het laatste stuk wandelen we door het dorp, steken de Amblève over en wandelen langs de weg terug naar de parkeerplaats voor de wandeling langs de Ninglinspo in de Ardennen.

De wandeling langs de Ninglinspo in de Ardennen is een leuke wandeling om te lopen. De wandeling is gevarieerd in natuur en omgeving. Her en der is het pad een uitdaging om te lopen. Enige wandelervaring is zeker gewenst. Bij nachtvorst en bij natheid in het bos kunnen de bruggetjes erg glad zijn. Waterdichte schoenen met een goed profiel zijn zeker geen overbodige luxe. Eten en drinken zijn onderweg niet te verkrijgen en moet je zelf meenemen.

Lengte: 15.6 km
Hoogteverschil: 300 meter en later nog een keer 150 m.