Wandelen in de Ardennen - Wandelen bij Fays-les-Veneurs langs de Ruisseau des Aleines

België vlag
Gallery icon
Map iconFays-les-Veneurs-Aleines GPX tracklogFays-les-Veneurs-Aleines KML tracklog

Voor de laatste wandeling van ons wandelweekend vanuit Auberge Le Temps des Saveurs in Paliseul rijden we naar Fays-les-Veneurs. We parkeren onze auto bij de kerk langs de weg. Er is niet echt een parkeerplaats, dus het is even zoeken naar een geschikt plekje voor onze auto. Naast de bushalte kijken we op een informatiebord met de verschillende wandelmogelijkheden vanuit Fays-les-Veneurs. We besluiten om eerst een stuk de gele route te volgen, waarna we de blauwe route terug nemen.

De avond voor deze wandeling hebben we samen met de eigenaar van Auberge Le Temps des Saveurs in Paliseul naar de jachtagenda gekeken. Vandaag is er geen drijfjacht in de bossen bij Fays-les-Veneurs, dus we kunnen veilig de bossen doorwandelen. We beginnen de wandeling door onder de E46 door te lopen. We nemen in eerste instantie de verkeerde weg rechtsaf. Maar we moeten de oprit oplopen richting de E46. Vlak voor deze grote weg ligt een weg aan de rechterkant waar we inwandelen. Door de open velden wandelen we over een asfaltweg naar de Ruisseau des Aleines. We slaan op een T-splitsing weer rechtsaf en de weg wordt een onverharde weg. Niet al te lang daarna wandelen we de bossen in. Het is duidelijk dat er drijfjacht is geweest in de bossen. Her en der zijn er duidelijke bandensporen zichtbaar op de boswegen.

We wandelen langs een hut waar het kampvuur nog na smeult. Waarschijnlijk hebben de jagers afgelopen nacht hier een leuk feest gehouden. We volgen de bordjes en dalen af naar de Ruisseau des Aleines. Over een modderig pad wandelen we naar de oever van de Ruisseau des Aleines. Deze leuke stroom heeft een schitterende natuur. We volgen de Ruisseau des Aleines en klimmen over en onder omgevallen bomen heen. De laatste storm heeft hier behoorlijk huis gehouden en het wandelpad is nog niet vrij gemaakt. Vlak voor het einde van de wandeling langs de Ruisseau des Aleines komen we aan bij een uitzichtpunt over de samenkomst van de twee stroompjes, de Ruisseau des Aleines en de Fays-les-Veneurs.

We wandelen naar de kruising van het wandelpad met de N816. Hier slaan we links af en volgen de blauwe route terug naar Fays-les-Veneurs. We volgen de N816 een stukje en kijken uit op de vallei van de Ruisseau des Aleines waar we net doorheen gewandeld hebben. We slaan rechtsaf een bosweg in en wandelen via een ontzettend steil pad omhoog naar de blauwe route. Op de blauwe route slaan we rechtsaf en wandelen door schitterende Ardennese bossen terug richting Fays-les-Veneurs. De onverharde bosweg gaat over in een asfalt weg en bossen maken plaats voor open velden. Jammer genoeg is het bewolkt en mistig en hebben we tijdens deze wandeling geen uitzicht. Door de mist volgen we de asfaltweg terug naar Fays-les-Veneurs.

De wandeling bij Fays-les-Veneurs langs de Ruisseau des Aleines is een schitterende wandeling. Wij hadden de pech dat het weer tegenviel, maar de bossen zijn schitterend om doorheen te wandelen. Let in het jachtseizoen wel op of er niet gejaagd wordt in de bossen. De bossen worden tijdens drijfjacht gesloten voor bezoekers! De paden zijn her en der in het najaar behoorlijk drassig. Zorg voor waterdichte schoenen met goed profiel. Ook zijn onderweg geen eetgelegenheden, dus neem zelf genoeg eten en drinken mee.

Lengte: 13 km
Hoogteverschil: ongeveer 150 m

Gallery iconTop iconFays-les-Veneurs-Aleines GPX tracklogFays-les-Veneurs-Aleines KML tracklog