Wandelen in de Ardennen - Wandelen bij Herbeumont langs het kasteel, le Tombeau du Chevalier en La vallée de l'Antrogne

België vlag
Gallery icon
Map iconHerbeumont GPX tracklogHerbeumont KML tracklog

We vertrekken vroeg in de ochtend vanuit ons hotel Auberge le Temps des Saveurs in Paliseul in de Ardennen in België richting Herbeumont voor een leuke rondwandeling. Na een korte autorit komen we aan in Herbeumont. De weg die we willen rijden naar de parkeerplaats van onze wandeling is afgesloten, maar we zien al snel aan de rechterkant van de Rue Champs-Simon een parkeerplaats die aan de wandelroute ligt. We parkeren onze auto en beginnen onze rondwandeling bij Herbeumont in de Ardennen in België.

We wandelen naar de wandelroute en komen uit op een lange onverharde weg uitgehakt tussen de rotsen. We wandelen onder een mooi viaduct door en komen al snel aan bij de parkeerplaats waar we de auto hadden willen parkeren. Vanaf deze parkeerplaats wandelen we door het park richting het centrum van Herbeumont. Hier slaan we rechtsaf en wandelen over het viaduct heen, waar we net onder door gelopen zijn. Vanaf dit viaduct hebben we een mooi uitzicht over het wandelpad waar we net gewandeld hebben. Vanaf het viaduct wandelen we naar de ruïnes van het kasteel van Herbeumont.

Het kasteel van Herbeumont werd in de 13de eeuw gebouwd. En diende als woning voor 4 grote heren: De familie d’Orjo (1268 – 1420), familie La Marck-Rochefort (1420 – 1544), Stolberg (1544 – 1574) en Löwenstein (1574 – 1796). In de jaren waarin het kasteel bestond hebben er verschillende veranderingen plaats gevonden, waaronder uitbreiding en verdediging. Tijdens de dertigjarige oorlog wordt het kasteel meerdere malen verwoest en weer opgebouwd. Uiteindelijk wordt in 1657 het kasteel veroverd door Maarschalk de La Ferté die de verdedigingen laat ontmantelen waardoor het kasteel van Herbeumont in verval raakt. De ruïnes van het Kasteel van Herbeumont worden voor een deel gerestaureerd en is vrij toegankelijk voor toeristen. Vanaf het kasteel van Herbeumont heb je zeer mooie uitzichten over le Tombeau du Chevalier, Herbeumont en de Ardennen van België.

Nadat we de ruïnes van het kasteel van Herbeumont bekeken hebben, wandelen we richting de le Tombeau du Chevalier. Het wandelpad loopt vrij steil naar beneden langs een steile afgrond. Maar we zijn snel beneden en wandelen we naar de le Tombeau du Chevalier. Het eerste stuk van het wandelpad door de le Tombeau du Chevalier loopt door een mooi bos. We spotten tijdens het wandelen alleen maar dode dieren op en langs het wandelpad. Al snel wandelen we langs de oever van de La Semois. Tijdens het wandelen hebben we zeer mooie uitzichten over de Le Semois bij Herbeumont in de Ardennen in België. We wandelen naar het einde van de le Tombeau du Chevalier en verlaten de oever van de La Semois om een stuk over de weg te wandelen.

We wandelen naar een groot viaduct over de La Semois. Hier moeten we afdalen naar de oever van de La Semois, maar de bergwand is erg steil. Na wat zoeken vinden we het wandelpad naar beneden en komen uit bij een camping. Hier wandelen we verder langs de oever van de La Semois. Er staan verschillende bankjes langs het wandelpad langs de oever van de La Semois en op een van de bankjes houden we pauze met een erg mooi uitzicht. Bij een grote picknickplaats verlaten we de oever van La Semois en wandelen in de richting van Herbeumont.

Door de vallei La vallée de l'Antrogne wandelen we over een onverharde weg weer omhoog. Met veel plezier wandelen we door een zeer mooi bos bij Herbeumont in de Ardennen in België. We blijven langs het water wandelen tot we de asfaltweg tegenkomen. We steken de weg over, slaan links af en wandelen door het bos verder. We volgen de weg door een mooi productiebos in de Ardennen terug in de richting van Herbeumont. Als we weer een asfalt weg tegenkomen volgen we deze tot we de bewoonde wereld tegenkomen. Hier slaan we rechtsaf en slaan al snel weer rechtsaf het bos in. Langs dit bospad wandelen we terug naar de auto in Herbeumont in de Ardennen in België. Na een mooie wandeling zijn we terug bij de auto en rijden naar het hotel in Paliseul.

De wandeling bij Herbeumont is zeer afwisselend en zeer mooi. We zijn onderweg geen eet en drink gelegenheden tegen gekomen, dus eten en drinken moet je zelf meenemen. Ook, gezien sommige stukken van de wandeling, zijn goede schoenen noodzakelijk.