Wandelen in de Ardennen - Wandelen langs de l'Almache tussen Gembes en Daverdisse

België vlag
Gallery icon
Map iconGembes-Almache-Daverdisse GPX tracklogGembes-Almache-Daverdisse KML tracklog

Na het ontbijt in Auberge Le Temps des Saveurs in Paliseul rijden we naar Gembes. We parkeren onze auto bij de kerk van Gembes en trekken onze wandelschoenen aan. Het is bewolkt weer, maar gelukkig is het wel droog. We verlaten Gembes en wandelen het dorp uit over een asfalt weg. Aan de rechterkant van de weg zien we een hek waar we doorheen gaan. Op een steile helling is een smal wandelpad aangelegd waar we overheen wandelen. Echter in de herfst is dit wandelpad behoorlijk spannend. De ondergrond is modderig en de takken en stenen zijn glad. We wandelen met voorzichtigheid over dit wandelpad.

Gelukkig is het slechte stuk in het wandelpad niet heel erg lang en al snel wordt het wandelpad beter en breder. We dalen af naar de oever van de l'Almache. Vlak voor we beneden zijn, komen we aan bij het kluizenaarsgat, een afgelegen stukje schitterende natuur. Op een brede bosweg wandelen we in de richting van Daverdisse. Het heeft de laatste tijd veel geregend, dus het wandelpad is her en der ontzettend modderig. We proberen de grootste plassen te omzeilen en staan al snel bij een kruising. Hier zien we het eerste bordje met de data van de drijfjacht. Het wandelpad is niet gesloten en we zien dat er vandaag geen jacht plaats vind, dus we kunnen veilig doorlopen. Op een wandel/fietspad wandelen we verder richting Daverdisse. Er ligt nog wel een oude bosbouwweg, maar dit pad ziet er een stuk beter uit, gezien de modder. Onderweg komen we geen bankje tegen, dus al snel komen we aan bij Daverdisse.

We komen de N857 tegen die we omhoog volgen. Via haarspeldbochten klimmen we snel omhoog waarna we weer afdalen richting de Lesse. We wandelen een stuk langs de Lesse waar we vorig jaar ook al zijn geweest. Maar de Lesse en zijn ontzettend mooie omgeving verveeld nooit. We genieten beide van de schitterende natuur, de stilte en de rust van de Belgische Ardennen bij Daverdisse. Ook hier is het pad drassig, maar wel goed te bewandelen. Op de kruising van verschillende wandelingen komen we ons eerste (en enige) bankje tegen van deze wandeling langs de l'Almache tussen Gembes en Daverdisse. We houden even pauze voor we verder wandelen.

We nemen een wandelpad aan de linkerkant wat ontzettend steil omhoog gaat. Het voordeel van een steil wandelpad is dat je snel op hoogte bent en in een mum van tijd staan we op de Rue des Barboullions. We wandelen Daverdisse in en slaan rechts af. We wandelen over de open velden terug richting de l'Almache. We hebben ook hier pech met laag hangende bewolking wat ons uitzicht belemmerd. We slaan de Rue de l'Almache in en dalen weer af richting de oever van de l'Almache. In de richting van Gembes wandelen we een stuk over een asfalt weg wat over gaat in een onverharde weg. Na een kruising gaat wordt het een echt wandelpad. Op gelijke hoogte met de l'Almache is het wandelpad een grote moddermoel geworden. We zoeken de meest droge weg door het bos, maar vinden het stiekem allebei erg leuk om hier over heen te wandelen. Bij de tweede brug over l'Almache die we tegen komen wordt het wandelpad weer een stuk breder en begaanbaarder. Door de schitterende natuur wandelen we terug naar Gembes.

Deze wandeling langs de l'Almache tussen Gembes en Daverdisse is een ontzettend mooie wandeling om te doen. In het najaar kan het wandelpad ontzettend modderig zijn. Dus zorg voor waterdichte schoenen met ene goed profiel. Onderweg hebben we weinig eetgelegenheden gezien, dus neem zelf ook genoeg eten en drinken mee. Wij hebben beide genoten van de wandeling tussen Gembes en Daverdisse langs de l'Almache in de Belgische Ardennen.

Lengte: 17.5 km
Hoogteverschil: Ongeveer 200 m

Gallery iconTop iconGembes-Almache-Daverdisse GPX tracklogGembes-Almache-Daverdisse KML tracklog