Wandelen in de Ardennen - Wandelen bij Ternell langs de Getzbach en de Hill

België vlag
Gallery icon
Map iconTernell-Getzbach-Hertogenwoud GPX tracklogTernell-Getzbach-Hertogenwoud KML tracklog

Nu de weersvoorspellingen wat beter zijn, boeken we hotel de Lange Man in de buurt van Monschau en plannen we een wandelweekend in de Ardennen en in de Eifel.

We vertrekken vroeg in de ochtend van huis om de eerste wandeling van ons wandelweekend te lopen in de Hoge Venen tussen Eupen (de Ardennen) in België en Monschau in Duitsland. De wandeling die we gaan lopen is een combinatiewandeling door het Hertogenwoud van de Getzbach naar Hill.
We parkeren vroeg in de ochtend onze auto aan de N 67 bij Ternell in de Ardennen. We zijn op deze mooie zaterdag een van de eerste bezoekers en gaan snel op pad. We steken de N 67 over en lopen door het Hertogenwoud het eerste stuk over een asfalt weg. Als de weg rechtsaf gaat, lopen wij rechtdoor een bospad op. De natte zomer heeft ook hier zijn sporen achter gelaten. We lopen over een modderig wandelpad door een sprookjesbos. Al snel komen we weer op een asfaltweg uit en slaan linksaf richting de Getzbach in de Ardennen. Na ongeveer 3 kilometer slaan we linksaf en steken de Getzbach over bij een stuwdam. Aan de andere kant van de Getzbach lopen we verder langs de over van de Getzbach. Het wandelpad is goed begaanbaar, al is het her en der een beetje nat. We hebben prachtige uitzichten over de Getzbach en de Ardennen.

Aan het einde van de Getzbach lopen we langs het open veld en hebben prachtige uitzichten over de Hoge Venen in de Ardennen. De zon is gaan schijnen dus de temperatuur is aangenaam om lekker te wandelen. Na ongeveer 2 kilometer slaan we rechtsaf en lopen weer in het bos. Al snel komen we een onverharde weg tegen en op de kruising staat een ideaal bankje voor een lunchpauze. Na een korte stop vervolgen we onze weg en slaan al snel linksaf richting een onverharde weg. Deze weg volgen we 3 kilometer, maar deze lange weg rechtuit is ontzettend gevarieerd. Het eerste stuk gaat over een onverharde weg, weliswaar een beetje gemolesteerd door bosbouwers. Het tweede stuk loopt langs de bosrand door hoog gras. Het derde stuk wandel je langs een mooi weiland. En het laatste stuk gaat over de Königliches Torfmoor in de Ardennen. Königliches Torfmoor is een heide veld in het turfgebied van de Hoge Venen. We genieten allebei van de bijzondere natuur en de ontzettend mooie uitzichten.
Aan de andere kant van de Königliches Torfmoor komen we uit op een asfalt weg en lopen we richting de Hill.

Het korten verbindingsstuk brengt ons naar de oever van de Hill in de Ardennen. Het wandelpad is een onverharde weg die niet echt aan de oever van de Hill ligt, waardoor je weinig leuke uitzichten over de Hill hebt. We hebben een wandelpad langs de over gezien, maar het wandelpad is niet erg goed zichtbaar. En de hoge graspollen maken het wandelen er niet sneller op. Toch is het wel erg mooi om dit wandelpad te lopen. Gelukkig is aan het einde van dit stukje wandelpad een bankje in de schaduw en kunnen we bijkomen van een stuk wandelen zonder pauzes.

We lopen verder en komen op een kruising waar we richting Ternell in de Ardennen kunnen lopen. Je loopt dan alleen over ene onverharde weg weer terug naar Ternell. Wij besluiten een iets langer rondje te lopen en lopen van de Hill naar de Ternellbach. We klimmen langs de Ternellbach omhoog naar de parkeerplaats bij Ternell. De Ternellbach is ook een erg leuk beekje om langs te wandelen. Na een lange dag wandelen, komen we weer terug bij onze auto en gaan op zoek naar het hotel De Lange Man vlakbij Monschau waar we een overnachting hebben geboekt.

We hebben ontzettend genoten van deze wandeling bij de Hoge Venen in de Ardennen van België. De Ternellbach, de Hill en de Getzbach zijn ook onafhankelijk vanaf Ternell te wandelen. Wij hebben er voor gekozen om er een lange dagwandeling van te maken. Mocht je in de Hoge Venen in de Ardenne willen wandelen, dan is deze wandeling zeker aan te raden! En ben je langer in de regio, kijk dan ook eens naar de Jahrhundert Wanderung bij Monschau.

Lengte: 22.2 km
Hoogteverschil: ongeveer 250 m.

Gallery iconTop iconTernell-Getzbach-Hertogenwoud GPX tracklogTernell-Getzbach-Hertogenwoud KML tracklog