Wandelen in de Ardennen - Wandelen bij Spa door het Bois de Staneux

België vlag
Gallery icon
Map iconSpa-Staneux GPX tracklogSpa-Staneux KML tracklog

We worden ’s morgens wakker in het hotel Le Soyeuru en de wereld is nog witter dan de dag ervoor. Er is ongeveer 5 cm sneeuw gevallen gedurende de nacht. Na het ontbijt besluiten we toch aan de noordkant van Spa nog een rondje te gaan wandelen. We graven onze auto uit en rijden richting Spa. Met gepaste snelheid komen we aan in Spa. We parkeren onze auto aan een zijweg van de Rue Hanster op openbare parkeerplaatsen. We wandelen richting de Bois de Staneux en stijgen over een onverharde weg omhoog.

Vanaf het wandelpad hebben we leuke uitzichten over Spa en dit mooie stuk bij de Bois de Staneux van de Ardennen. Hoewel het weer niet zo heel mooi is, is het in ieder geval gestopt met sneeuwen. Via een steil smal wandelpad lopen we het laatste stukje omhoog. Waarna we weer afdalen naar een uitkijkpunt. Bij het uitkijkpunt houden we even pauze. Je weet in de Ardennen maar nooit wanneer je het volgende bankje tegenkomt. En deze is overkapt, dus er ligt geen meter sneeuw op de bank.

Het volgende stuk van de wandeling is een grotere uitdaging. We moeten via een steile bergwand via een smal, glad pad door de sneeuw naar beneden. Het doel is om bij een bruggetje over het beekje uit te komen. We hebben het vermoeden dat het wandelpad niet vaak meer gebruikt wordt en aangekomen bij de brug weten we waarom. De brug is ingestort en niet meer begaanbaar. Naar boven klimmen willen we eigenlijk niet, dus we steken de beek zelf maar over. De oevers zijn wel behoorlijk steil, maar na een paar stappen staan we aan de andere kant van de beek op het wandelpad. Over een breed wandelpad wandelen we verder door de Bois de Staneux bij Spa. Onderweg zien we drie herten die schrikken van onze aanwezigheid. We staan even stil, kijkend naar de herten, voor we verder wandelen door ontzettend mooie winter natuur.

We moeten afdalen naar het spoor, maar het wandelpad is versperd door gekapte bomen. We zoeken de makkelijkste weg tussen de bomen en takken en komen aan bij het wandelpad langs het spoor. We volgen het wandelpad tot we rechtsaf kunnen slaan. Er zijn vanaf hier verschillende mogelijkheden om langs de La Clémentine en door de Bois de Staneux bij Spa terug te lopen naar de auto, maar gezien de gladheid van de kleinere wandelpaden, kiezen wij er voor om via de grote boswegen terug te wandelen door de Bois de Staneux naar de auto. We wandelen langs het leuk kronkelend beekje La Clémentine en een leuk meertje omhoog. We denken bij het hoogste punt te zijn, maar jammer genoeg moeten we nog een meter of 50 omhoog wandelen over een gemeen steil wandelpad. We wandelen het dal door en wandelen terug naar Spa. We wandelen langs het kerkhof en zien dat we daar ook hadden kunnen parkeren. Achter de Thermen in Spa nemen we het wandelpad naar beneden. Via enkele steile haarspeltbochten in het wandelpad wandelen we terug naar Spa. In het centrum lunchen we nog even voor we terug rijden naar huis.