Wandelen in de Ardennen - Wandelen naar Le Hérou en langs de Ourthe bij Nadrin

België vlag
Gallery icon
Map iconLe_Herou_-_Nadrin GPX tracklogLe_Herou_-_Nadrin KML tracklog

We vertrekken al vroeg in de ochtend richting Nadrin in de Ardennen om een leuke wandeling langs de Ourthe te lopen. De route die we willen lopen gaat over de rotsen van Le Hérou, langs de Ourthe en terug door de bossen richting Nadrin. Nadrin ligt in de gemeente Houffalize, ongeveer 10 km van La Roche-en-Ardenne in de Ardennen. We hebben voor het wandelweekend een hotel geboekt in La Roche-en-Ardenne.

We parkeren onze auto voor het (gesloten) hotel Le Belvedere aan de Rue Du Hérou aan de rand van Nadrin. We parkeren de auto onder de enige boom, zodat hij nog een beetje koel blijft. Kennelijk is het een populaire wandeling, want we zijn niet de enige op de parkeerplaats. We pakken de tassen uit de auto en gaan op pad.

Het eerste stuk dalen we snel af naar de rotsen van Le Hérou in de Ardennen. Al snel hebben we een mooi uitzicht over de Ardennen, Le Hérou en de vallei van de Ourthe. Als we een stukje verder lopen over de rotsen van Le Hérou vangen we de eerste glimp op van de Ourthe. Er lopen verschillende wandelpaden over en langs de rotsen van Le Hérou. Wij hebben een van de vele wandelpaden gevolgd. We zoeken in deze steile rotswanden een pad naar beneden. Het pad wat we vinden is niet het beste pad, maar het is beter dan niks. Er hangen wel touwen over en langs het wandelpad, maar het wordt verder niet echt onderhouden. De afdaling is best een uitdaging!

Eindelijk zijn we bij de oever van de Ourthe in de Ardennen. Het voordeel van een dergelijke wandeling langs een watertje met stenen is dat je meestal wel een lunchplek kunt vinden met een mooi uitzicht over het water. De Ourthe is daarop geen uitzondering. Het eerste stuk van het wandelpad langs de Ourthe is niet heel erg best. Delen van het wandelpad zijn weggespoeld in de Ourthe en er zijn kleine omleidingen naar hoger gelegen stukken. Na een stuk over rotsen klimmend, komen we op een beter stuk van de wandeling. En als we mensen op slippers zien lopen, gaan we er eigenlijk vanuit dat het verdere wandelpad goed begaanbaar is.

De eerste kruising van wandelpaden die we tegen komen, kunnen we terug naar Nadrin in de Ardennen, maar we willen een langer stuk langs de Ourthe lopen en gaan verder. Bij de volgende kruising verlaten we wel de Ourthe. We willen door het bos terug naar Nadrin. Jammer genoeg betekent dat 150 m steil omhoog lopen. Het alternatief is minder steil, maar dan loop je een heel stuk langs de grote weg. Dus langzaam lopen we omhoog en komen uit bij een survival bouwwerk. We maken gebruik van de toestellen en hebben een leuk bankje.

We lopen verder en gaan op zoek naar het wandelpad. Naast een gekapt bos vinden we het wandelpad terug naar Nadrin. Het eerste stuk is iets minder goed zichtbaar door begroeiing, maar verder wordt het wandelpad beter. We volgen het wandelpad dalend en klimmend en komen terug bij de parkeerplaats. En we hebben, dankzij de boom, een koele auto!

De wandeling over de rotsen van Le Hérou en langs de Ourthe bij Nadrin in de Ardennen is een zeer mooie wandeling. De wandeling lijkt makkelijker dan hij in werkelijkheid is. Het wandelpad is niet overal even goed onderhouden. Loop deze wandeling niet net na regen, je loopt delen over rosten. Goede schoenen is op deze wandeling zeker nodig.
Ook is er onderweg geen eten of drinken verkrijgbaar, dus je zult hier zelf voor moeten zorgen.

Lengte: 8km
Hoogte verschil: Stijgend en dalend ongeveer 400 m

Gallery iconTop iconLe_Herou_-_Nadrin GPX tracklogLe_Herou_-_Nadrin KML tracklog