Wandelen in de Caldera de Taburiente - Los Brecitos - Barranco de las Angustias - Wandelen op La Palma

Canarische eilanden vlag
Gallery icon
Map iconCaldera_de_Taburiente GPX tracklogCaldera_de_Taburiente KML tracklog

Vandaag vertrekken we op tijd richting de Caldera de Taburiente op La Palma. Via Los Lianos de Aridane en Los Barros rijden we naar het informatiecentrum langs de weg en vragen we naar de taxiservice. Zij vertellen ons dat we naar de parkeerplaats beneden in het dal moeten rijden.
Hier parkeren we de auto en nemen een taxi naar Los Brecitos op La Palma. De taxi's rijden van 's morgens vroeg tot ongeveer half 1 's middags. Dit om te voorkomen dat wandelaars te laat boven zijn om de lange wandeling naar beneden te lopen en in het donker terug komen. De taxiservice kost per persoon € 6.80. (2008) De jeep-taxi brengt ons in een half uur naar boven. Dit scheelt een aanzienlijke klim omhoog.

Aangekomen bij Los Brecitos genieten we van het uitzicht, smeren ons in met zonnebrand en eten een broodje. Hierna vertrekken we over het bospad richting Zona de Acampada (de camping site) en het informatiecentrum van de Caldera de Taburiente op La Palma dat hier zit.
Het eerste gedeelte loopt over een bospad redelijk soepel zonder veel hoogteverschil. Tussen de bomen door, heb je soms ontzettend mooie uitzichten over de Caldera de Taburiente. Andere momenten loopt je door het naaldbos en valt je oog op de brandschade zichtbaar op de bomen. Vlak voor de camping steken we de rivier 'Rio Taburiente' over. Een van de weinige barranco's waar het hele jaar door water doorheen stroomt.
Op de camping lunchen we en we lopen door naar het informatiecentrum. Hier geeft een man in het spaans uitleg over het Parque National de la Caldera de Taburiente op La Plama en de verschillende wandelpaden.
Na dat we het centro de servicos zijn gepasserd lopen we in de richting van de auto. Allereerst dalen we een lang steil stuk af. Onderweg tijdens alle haardspeldbochten hebben we ene mooi uitzicht over Roque Idafe. Aangekomen bij de Barranco de las Angustias volgen we de rivierbedding. Een klein uitstapje op deze wandeling is de Cascada Coloradas op La Palma, een mooie felgekleurde waterval. Ongeveer een kilometer van het pad langs kleinere watervalletjes, aan het einde van een kloofje ligt de waterval. Hoewel wij er met onze bergschoenen overheen gelopen zijn, zouden waterschoenen ook niet onverstandig zijn. Langs de wanden liggen wel stenen waardoor je er wel doorheen kunt, maar de stenen zijn wel heel erg glad! De moeite wordt wel beloond door een mooi uitzicht van verschillende felle kleuren.
Terug miste Sandra de laatste steen en kreeg toch een natte sok.

Terug op het wandelpad zetten we onze wandeling voort richting de 'Salida'. Het wandelpad loopt een stuk over de rivierbedding. Hoewel dit qua snelheid niet opschiet, is aan de omgeving wel te zien dat dit de enige oplossing is voor een wandelpad. Sommige stukken van het pad lopen langs de rotswand boven de rivierbedding. Tijdens deze wandeling is het goed opletten op de bordjes, deze staan niet overal erg duidelijk vermeld. We blijven de Barranco de las Angustias volgen tot we een onverharde weg tegen komen. Deze volgen we tot de parkeerplaats.

Afstand: ongeveer 15 km (inclusief de Cascada Colorada)
Hoogte verschil: 900 meter afdalen

LET OP: Tijdens deze wandeling op La Palma is geen gelegenheid om water of eten te krijgen. In de Caldera de Taburiente kan het erg warm worden, dus genoeg water en eten meenemen. Ook kan het pad tijdens regenachtige dagen glad zijn. Goede wandelschoenen zijn absoluut noodzakelijk bij deze wandeling.

Eindig de wandeling op La Palma in één van de bijzondere accommodatie van Eliza was here. Bekijk de mogelijkheden Eliza was here op La Palma.

Gallery iconTop iconCaldera_de_Taburiente GPX tracklogCaldera_de_Taburiente KML tracklog