Wandelen op Tenerife - Wandeling van Cruz del Carmen naar Punta del Hidalgo in Anaga

Canarische eilanden vlag
Gallery icon
Map iconCruz-del-Carmen-Punta-del-Hidalgo GPX tracklogCruz-del-Carmen-Punta-del-Hidalgo KML tracklog

In de vroege ochtend vertrekken we vanuit Las Vegas naar Cruz del Carmen in Parque National Anaga op Tenerife. We hebben een pittige rondwandeling gepland in de schitterende bossen van Anaga gebergte. In de buurt van Santa Cruz hebben we door alle wir war aan wegen wat moeite om de weg te vinden naar Cruz del Carmen. Maar we vinden de TF-12 en parkeren onze auto op de grote parkeerplaats. In het kleine winkeltje kopen we een broodje voor onderweg en een kopje koffie om even warm te worden. Het is zo vroeg nog behoorlijk koud.

De lokale schoolkinderen beginnen ongeveer tegelijkertijd aan de wandeling, dus wij besluiten nog heel even te wachten. Het eerste stuk van de wandeling daalt behoorlijk af. Het probleem is dat er behoorlijk veel regen is gevallen en daarmee de wandelpaden ook behoorlijk glad zijn. Voorzichtig dalen we af door deze schitterende bossen bij Cruz del Carmen in Anaga op Tenerife. In een bocht komen we aan bij een leuke waterval waar de kinderen een pauzeplek hebben. Wij besluiten hen in te halen en door te lopen. In alle rust wandelen we verder naar beneden.

Als we het bos uitlopen komen we wederom een grote groep kinderen tegen. Hier spreekt een jonge man ons aan en verteld dat deze kinderen getraind worden als gids in flora en fauna op Tenerife. Zo kunnen zij later als gids aan de slag. Eén van de kinderen vertelt ons een heel verhaal in behoorlijk goed Engels over zijn opleiding. Zijn docent komt later even vragen hoe de jongen het heeft gedaan. Prima natuurlijk! Hij vraagt ons wat onze plakken zijn voor de wandeling. We vertellen hem dat onze auto bij Cruz del Carmen staat en we bezig zijn aan een rondwandeling. Hij stelt ons een alternatief voor. Daal helemaal af naar Punta de Hidalgo en neem de bus terug. Deze wandeling vindt hij veel mooier. We overleggen even en besluiten inderdaad af te dalen naar Punta del Hidalgo. Hoe we terugkomen, zien we daar wel.

En de docent had gelijk. Door het dal wandelen we met schitterende uitzichten naar Punta del Hidalgo. Schaduw is bijna niet te vinden en de zon is volop gaan schijnen. De ochtendkou heeft plaatstgemaakt voor hitte. We komen aan in Batán de Abajo. Op een bankje houden we een korte pauze voor we doorwandelen in de richting van Punta del Hidalgo. Vlak boven Punta del Hidalgo komen we aan bij een uitzichtpunt met een geweldig uitzicht over Punta del Hidalgo, de kust en de zee. Gelukkig kunnen we hier even in de schaduw zitten om de brandende zon te ontwijken.

Het laatste stuk rest ons om helemaal af te dalen naar Punta del Hidalgo op Tenerife. Eenmaal aangekomen zoeken we het busstation op. In ons beste Spaans vragen we de buschauffeur welke bus we richting Cruz del Carmen moeten nemen. Hij vertelt ons dat we over moeten stappen in Tegueste. We stappen in de bus en krijgen een seintje wanneer we uit moeten stappen. Hij geeft ons nog mee dat we aan de andere kant van de straat de bushalte moeten hebben. Op de tijdstabel staat dat er pas over 2 uur een bus naar Cruz del Carmen gaat. Zo lang wilden we eigenlijk niet wachten. Ons geluk, er stopt een taxi vlakbij de bushalte. Sandra vraagt of hij ons weg wil brengen. En blij gelukkig stappen we in de taxi en worden het laatste stukje naar de auto gereden.

De wandeling was ontzettend mooi en leuk. De terugweg was wat spannend, maar we zijn weer bij de auto aangekomen. De natuur rondom Cruz del Carmen is schitterend. De uitzichten wandelend naar Punta del Hidalgo zijn adembenemend! Zorg wel voor genoeg eten en drinken onderweg. Het wandelpad gaat over de zuidhelling van de berg en kan snel heel warm worden. De wandelpaden in de bossen bij Cruz del Carmen kunnen erg glad zijn.

Lengte: 13 km

Hoogteverschil: 800 m afdalen

Gallery iconTop iconCruz-del-Carmen-Punta-del-Hidalgo GPX tracklogCruz-del-Carmen-Punta-del-Hidalgo KML tracklog