Wandelen op Tenerife - Wandeling naar Cruz de Gala en Pico Verde

Canarische eilanden vlag
Gallery icon
Map iconCruz-de-Gala-Pico-Verde GPX tracklogCruz-de-Gala-Pico-Verde KML tracklog

Aan de TF 82 parkeren we onze auto vlakbij een verlaten restaurant. Vandaag wandelen we naar het uitzichtpunt Cruz de Gala en de top van de Pico Verde. We steken de weg over en wandelen richting het begin van de wandeling. We dalen af en wandelen door een bloemenzee en langs leuke vennetjes richting het bos. Voor we bij het bos aankomen moeten we nog een klein stuk klimmen, maar het wandelpad is goed te doen.

Op de splitsing nemen we het rechter wandelpad en al snel arriveren we in het bos. We wandelen door het laurisilva begroeid met mos over een smal wandelpad op een redelijk steile helling. Af en toe klauteren we onder en over omgevallen bomen heen, maar dat maakt het wandelpad wel weer uitdagend om te lopen. Midden in het bos komen we langs een zee van paarse bloemen. Het leuke kleine wandelpad maakt plaats voor een brede bosweg waarlangs we een stuk wandelen. We nemen een afslag richting de weg naar Cruz de Gala. Over een asfalt weg stijgen we naar het uitzichtpunt Cruz de Gala. We wandelen langs het observatorium naar een schitterend uitzicht bij Cruz de Gala. We genieten van een schitterende lunchplek met een adembenemend uitzicht.

Op de topokaarten staat een short cut naar Pico Verde, maar we zien het wandelpad niet echt. We besluiten een stuk dezelfde weg terug te wandelen en via een omweg naar Pico Verde te wandelen. Zodra we de bosweg weer tegenkomen, volgen we deze nog een stuk. Langs de rotswand wandelen we op en neer richting de Pico Verde. We zien verschillende schitterende muurbloemen, bloeiende cactussen en wegschietende hagedissen. Het wandelpad gaat alleen iets meer hoog-laag dan dat wij hadden verwacht.

Bij de afslag naar de Pico Verde zien we een smal steil wandelpad wat ons naar de top leidt. We klauwteren naar boven voor nog een schitterend uitzicht over de kust van Tenerife. Na een lange pauze nemen we hetzelfde wandelpad weer naar beneden en slaan we op de kruising rechts af. Door dennenbos wandelen we terug richting de auto. Zodra we het bos uit zijn wandelen we weer door een kleurrijke bloemenzee en komen we weer bij de meertjes uit. Een stel eenden vindt ons wel interessant en verwacht dat ze wat te eten krijgen. Kennelijk krijgen ze van wandelaars over het algemeen te eten, ze volgen ons een behoorlijk eind. Toch na een paar 100 m geven ze het op en gaan terug naar het meertje.

De wandeling naar Cruz de Gala en Pico Verde is een veelzijdige wandeling in het noordwesten van Tenerife. Zowel de natuur als de paden zijn zeer afwisselend. De uitzichten zijn tijdens de wandeling adembenemend mooi. Tijdens de wandeling is geen eetgelegenheid, dus je moet zelf al je eten en drinken meenemen.

Lengte: 10 km
Hoogteverschil: in totaal ongeveer 500 m

Gallery iconTop iconCruz-de-Gala-Pico-Verde GPX tracklogCruz-de-Gala-Pico-Verde KML tracklog