Wandelen in de Eifel - Wandelen van Altenahr naar Burg Saffenburg en over de Rotweinwanderweg

Duitsland vlag
Gallery icon
Map iconRotweinwanderweg GPX tracklogRotweinwanderweg KML tracklog

Half november zien de weersvoorspellingen er in het Ahrtal ontzettend goed uit. We boeken een hotel in Altenahr en stappen om 8 uur ’s ochtends in de auto op weg naar de Eifel voor een wandelweekend.
Om 10 uur staan we midden in Altenahr en parkeren onze auto op een grote parkeerplaats. Vanuit hier beginnen we onze rondwandeling van Altenahr naar de ruïnes van Burgruine Saffenburg en over de Rotweinwanderweg weer terug. We wandelen door de tunnel naar de oever van de Arh. We steken de brug over en slaan dan links af. Langs de oever van de Ahr wandelen we door de herfstkeuren naar de wijnvelden in het Ahrtal in de Eifel in Duitsland.

Om langs de oever van de Arh te blijven wandelen, nemen we de grote bocht langs de rivier en gaan we niet onder het spoor door. Vlak voor het station van Mayschoß nemen we de weg omhoog naar Burgruine Saffenburg om de ruïnes van de oude burcht te bezoeken. Na een flinke klim staan we op het uitzichtpunt over het Arhtal in de Eifel. We hebben een schitterend uitzicht over de wijnvelden in herfstkleur, Mayschoß en Rech. In de herfst is de natuur in het Ahrtal op zijn mooist en wisselen de gele, groene en rode wijnbladeren af tegen het zwarte grind.

We dalen af naar Rech en wandelen door het centrum van dit kleine dorp in het Ahrtal. Vlak voor een viaduct nemen we een kleine weg richting het station, wat meer een bushalte is. Op de T-splitsing slaan we rechtsaf waarna we een stuk omhoog klimmen naar de Rotweinwanderweg. De Rotweinwanderweg is een 35 km lange wandelroute door de wijnvelden in het Ahrtal van Bad Bodendorf naar Altenahr. Wij wandelen ongeveer 8 km van deze schitterende wandeling. Vanaf het eerste moment dat we op de Rotweinwanderweg wandelen hebben we schitterende uitzichten over de wijnvelden in herfstkleuren, Mayschoß en Burgruine Saffenburg. In dit schitterende herfstweer heeft de zon een magische werking op de herfstkleuren van de wijnbladeren en genieten wij van elk moment.

De route gaat door de bossen omhoog waar het zonder de zon redelijk fris is. Via een breed wandelpad wandelen we omhoog naar het hoogste punt van deze wandeling. Daar zien we een zijpad naar een uitzichtpunt. We besluiten om hier naar toe te wandelen en over een steil wandelpad wandelen we nog een stuk omhoog. Via een smal wandelpad komen we uit op het uitzichtpunt Ümerich.
Op het uitzichtpunt hebben we een schitterend uitzicht over Burgruine Saffenburg, Mayschoß maar ook over Altenahr en Burg Are. We houden een korte pauze in de zon voor we afdalen richting Altenahr.

Vanaf het wandelpad van de Rotweinwanderweg wandelen we boven langs de wijnvelden met continue een ontzettend mooi uitzicht over Burg Are. Onderweg komen we langs Burg Are waar we weer omhoog wandelen naar de ingang van de ruïnes. We wandelen een rondje over het terrein van Burg Are en genieten voor de laatste keer van een schitterend uitzicht over Altenahr, het Arhtal, de Ahr en de schitterende wijnvelden bij Mayschoß. Dan dalen we af naar Altenahr en wandelen door het centrum terug naar de auto.

Deze rondwandeling over de Rotweinwanderweg bij Altenahr is in de herfst schitterend. De verschillende kleuren van de verschillende druivensoorten zijn spectaculair. De wandeling kent enkele steile stukken, maar is niet heel erg zwaar. Wij hebben beide enorm genoten van deze wandeling bij Altenahr. Het wandelpad kan her en der drassig zijn, dus hoge schoenen met goed profiel is zeker aan te raden. Onderweg kom je langs verschillende eetgelegenheden, maar in het buitenseizoen zijn enkele gesloten.