Wandelen in de Moezel - Wandelen in het Enderttal bij Cochem

Duitsland vlag
Gallery icon
Map iconEnderttal GPX tracklogEnderttal KML tracklog

Vandaag vertrekken we vroeg na het ontbijt in het Altes Winzerhaus hotel in Cochem om aan een lange wandeling te beginnen. Gelukkig is de parkeerplaats ongeveer 10 km van ons hotel en zijn we binnen 10 minuten bij de parkeerplaats bij Hotel Weißmühle. Hotel Weißmühle ligt aan het einde van het Enderttal bij Cochem aan de Moezel.
We lopen terug naar de L 98, Endertstrasse, en volgen de weg een klein stuk. We slaan aan de linkerkant van de weg het bospad in. Het pad loopt direct in haarspeldbochten steil omhoog. Op deze steile helling en een smal wandelpad is geen ruimte voor hoogtevrees. Het pad is smal en ligt vol met beukenbladeren en Sandra vindt dit niet echt leuk. Na een steile klim, van ongeveer 200 meter, wordt het wandelpad wat vlakker.

Het eerste gedeelte van de wandeling loopt door het bos. Ongerepte natuur met af en toe een leuk uitzicht over de heuvels rondom de Moezel. Er zijn op deze zonnige zaterdag weinig andere wandelaars en alleen door het gekapt van bomen weten we dat we niet alleen zijn. We zoeken voor onze lunch plek een bankje uit met een geweldig uitzicht. Na de lange klim kunnen we wel een bankje gebruiken. We vervolgen onze wandeling en lopen verder door het bos. Eenmaal boven gekomen vervolgen we onze wandeling door de weilanden. We lopen langs Geimersburg richting Kloster Maria Martental. Omdat we vroeg in het voorjaar zijn, staat er nog weinig op de akkers. Hierdoor hebben we wel mooie vergezichten. Na het doorsteken van de akkers lopen we langs de bosrand verder en maken we gebruik van kleine beetjes schaduw van de bomen. We steken stukken bos door waar duidelijk veel gekapt is. Deze stukken geven wel een triest aanblik als je er doorheen loopt. Ook zijn de paden soms kapot gereden door de tractoren. Eenmaal aangekomen op een asfalt weg komen we een bankje tegen. Hier houden we een korte stop. De bankjes zijn dun bezaaid op deze wandeling.

We lopen verder over het wandelpad in de richting van Kloster Maria Martental. Bij het klooster is het even zoeken naar het wandelpad. Ook hier is de bosbouwer bezig geweest om het wandelpad te laten verdwijnen! Na wat zoekwerk vinden we het pad naar beneden.
We komen aan bij het Enderttal. Het eerste stuk afdalen door het Enderttal best spannend. De natte stenen in combinatie met beukenblad zorgt voor de nodige gladheid. Maar gelukkig is het stuk niet al te lang. We wandelen langs de Endertbach die we de rest van de wandeling zullen volgen. De wandeling door het Enderttal is een gevarieerde wandeling die gestaag daalt. We kruizen de L 100 waar nog een parkeerplaats voor een wandeling door het Enderttal ligt. Her en der komen we wat bebouwing tegen langs de Endertbach. Er zijn toch echt mensen die zo afgelegen willen wonen. Bij de enige eetgelegenheid langs de route is het erg druk. En we besluiten door te lopen en vinden een steen aan het water waar we even uitrusten. Er is echt een gebrek aan bankjes in het Enderttal. We wandelen door het mooie Enderttal terug naar Hotel Weißmühle en komen bij onze auto uit.

De wandeling is, voor zijn lengte, enorm leuk gevarieerd. Er zijn maar weinig stukken die minder leuk zijn. De wandeling is zeker niet gemakkelijk, mede door de lengte. En er is maar 1 eetgelegenheid onderweg, dus zelf eten en drinken meenemen is een must. Maar de wandeling is zeker aan te raden. Het Enderttal is een van de mooie dalen langs de Moezel, bij Cochem in Rheinland-Pfalz, Duitsland.