Wandelen in de Moezel - Traumpfad Pyrmonter Felsensteig

Duitsland vlag
Gallery icon
Map iconTraumpfad-Pyrmonter-Felsensteig GPX tracklogTraumpfad-Pyrmonter-Felsensteig KML tracklog

Voor de laatste wandeling tijdens het paasweekend vanuit Cochem rijden we naar Pyrmonter Burg. We parkeren onze auto op de parkeerplaats bij de Traumpfade vlag en trekken onze wandelschoenen aan. We zijn een van de eerste wandelaars vandaag die de Traumpfad Pyrmonter Felsensteig wandelen, maar we verwachten tegen de tijd dat we terug zijn wel een paar auto’s meer.

We wandelen langs de weg over de brug bij de watermolen waar we van boven af de waterval bekijken. Vanaf de parkeerplaats hadden we al een mooi uitzicht over de Pyrmonter Burg, maar vanaf de weg wordt het uitzicht nog mooier, zeker met een strak blauwe lucht. We nemen een smal wandelpad omhoog richting een groot Jezus afbeelding. Achter deze afbeelding wandelen we over de Traumpfad Pyrmonter Felsensteig een steile weg tussen bremmen omhoog. Zodra het wandelpad wat vlakker loopt, wandelen we het bos uit en de open velden in. Vanaf het wandelpad hebben we schitterende uitzichten over de Moezel regio en de Pyrmonter Burg.

Vanaf het hoogste punt dalen we een stuk af en wandelen onderlangs het kruis. Op een bankje hebben we een mooi uitzicht over het hoogste punt van deze wandeling op 341 m. Vanaf het kruis wandelen we het bos in over een schitterend wandelpad. We dalen behoorlijk snel af op een behoorlijk steil pad, maar de omgeving is schitterend. We zien verschillende wilde orchideeën, gentianen en hoornbloemen. Het wandelpad van de Traumpfad Pyrmonter Felsensteig loopt langs een klein stroompje en onderweg zien we aan de rechterkant een grot. Na een paar kleine klimstukken komen we aan bij een mooi uitzichtpunt met een grote ligbank, hier houden we een korte pauze.

We vervolgen de wandeling langs de Eltzbach. Het wandelpad gaat behoorlijk op en neer, maar de omgeving is schitterend. We genieten van de natuur, maar de wandeling is door deze korte stukken van 40 m omhoog en weer omlaag best vermoeiend. Hoe dichter we richting de Pyrmonter Burg komen, hoe meer mensen we tegenkomen. Door een schitterend dal van de Eltzbach wandelen we door een werkelijk schitterende natuur richting de Pyrmonter Burg. En na een kleine klim komen we aan bij de Pyrmonter Burg. Er zijn behoorlijk wat mensen, echter op maandag is de Pyrmonter Burg gesloten. We wandelen over de parkeerplaats verder over de Traumpfad Pyrmonter Felsensteig in de richting van de watermolen.

Bovenaan de parkeerplaats net voor we het wandelpad op lopen hebben we nog een schitterend uitzicht over de Pyrmonter Burg. We verlaten het asfalt en wandelen we langs een mooie rotswand richting de watermolen en de parkeerplaats. Via een breed bospad dalen we af en komen al snel aan bij de watermolen. Vanaf de oever van het meer achter de waterval hebben we een schitterend uitzicht over de waterval, de watermolen en de Pyrmonter Burg met een strak blauwe lucht. We wandelen omhoog en staan weer op de parkeerplaats waar onze auto geparkeerd staat. Het is inderdaad een stuk drukker als vanmorgen.

De Traumpfad Pyrmonter Felsensteig is een schitterende gevarieerde wandeling door ongelofelijk mooie natuur. Het wandelpad is overal goed onderhouden en er staan genoeg bankjes langs het wandelpad. Voor natuurliefhebbers is dit zeker een aan te raden wandeling. Alleen bij de watermolen hebben we een gelegenheid gezien om eten en drinken te halen, dus neem zelf ook genoeg mee.

Lengte: 11 km
Hoogteverschil: in totaal ongeveer 250 m stijgend en dalend

Gallery iconTop iconTraumpfad-Pyrmonter-Felsensteig GPX tracklogTraumpfad-Pyrmonter-Felsensteig KML tracklog