Wandelen op de Tafelberg bij Kaapstad - Rondreis in Zuid-Afrika

Gallery icon
Map iconTafelberg-Kaapstad GPX tracklogTafelberg-Kaapstad KML tracklog

22-35ers reis Zuid-Afrika
Reis mee met onze gave Adventure Bus langs spectaculaire uit...

www.sawadee.nl
Meer rondreizen in Zuid-Afrika

Het laatste wat we doen in Kaapstad is wandelen over de Tafelberg. We mogen van het hotel aan het eind van de middag terug komen om te douchen. Gezien we een nachtvlucht terug hebben naar Amsterdam is dat wel prettig. Op deze manier kunnen we ook de wandeling lopen die we gepland hebben.

De Tafelberg bij Kaapstad is 1086 meter hoog en we hebben geen zin om 700 meter omhoog te klimmen. We kiezen voor de makkelijke oplossing. We nemen de kabelbaan naar boven en komen aan bij de westkant van de Tafelberg bij Kaapstad. We lopen over het pad naar het hoogste punt van de Plattekloof. Hier lopen we straks naar beneden.

Eerst lopen we naar het echte hoogste punt van de Tafelberg aan de oostkant. We nemen het pad aan de rechterkant en hebben de hele weg uitzicht over de Kaap en de zuidkant van Kaapstad. Eenmaal op het hoogste punt aangekomen vraagt een groep of we een foto van de groep willen nemen. Zij vertellen ons dat ze drie bergen beklimmen in 1 dag. Duivelskop, de Tafelberg en de Lionshead beklimmen ze in 1 dag. De tocht duurt ongeveer 9 uur en ze gaan snel verder. We wensen ze veel succes en nemen afscheid.

Wij lopen terug richting Plattekloof. Deze keer nemen we het wandelpad aan de noordkant van de Tafelberg. Hierdoor hebben we continu een mooi uitzicht over Kaapstad.

De afdaling gaat door de Plattekloof. Deze steile afdeling is moeilijk. Het eerste stuk lopen we nog in de schaduw. Maar door het steile karakter is het wandelpad aangelegd met stenen in trap vorm. De ene stap is te groot, de ander stap is te klein. Ook zijn de stenen afgesleten en glad en we dalen gestaag af. We hebben allebei de balen van het pad, zeker omdat het pad slecht te lopen is. We hopen dat het pad wat vlakker wordt en dat de trapvormen wat minder worden. Helaas is de hele afdaling steil en is het pad slecht voor je knieën. Na een moeizame afdaling zijn we eindelijk beneden. We lopen terug naar het liftstation en halen wat te drinken. We rijden terug naar ons hotel en zijn blij dat we de douche mogen gebruiken. Daarna rijden we naar het vliegveld en zit onze vakantie in Zuid-Afrika erop.

De wandeling boven op de Tafelberg was erg leuk. Je hebt geweldige uitzichten over de omgeving van Kaapstad. Bovenop de Tafelberg is het pad redelijk vlak en goed te lopen. De wandeling door de Plattekloof is ons minder goed bevallen. Volgens ons maakt het niet uit of je hem naar boven of naar beneden loopt. Het schiet beide niet op en kost ontzettend veel energie. Als de zon de hele dag in de kloof staat, kan het er ontzettend warm worden. Zorg voor genoeg eten en drinken voor onderweg.

Lengte: 9 km
Hoogteverschil: 700 meter afdalen

De officiële home page van Table Mountain National Park

Gallery iconTop iconTafelberg-Kaapstad GPX tracklogTafelberg-Kaapstad KML tracklog