Wandelen in Monks Cowl - Sphinx - Blind Man's Corner - Keartland's Pass - Drakensbergen - Rondreis in Zuid-Afrika

Zuid-Afrika vlag
Gallery icon
Map iconMonks-Cowl-Sphinx-Blind-Mans-Corner-Keartlands-Pass-Drakensbergen GPX tracklogMonks-Cowl-Sphinx-Blind-Mans-Corner-Keartlands-Pass-Drakensbergen KML tracklog

15-daagse privérondreis Hoogtepunten van Zuid-Afrika met huurauto
Ontdek Zuid-Afrika, van Johannesburg tot Kaapstad. Vanuit ee...

www.anwb.nl

Groepsrondreis Zuidelijk Afrika Hoogtepunten
Tijdens deze rondreis door Zuid-Afrika, Namibië, Botswa...

www.sawadee.nl
Meer rondreizen in Zuid-Afrika

Vandaag gaan we richting Monks Cowl voor een wandeling door Monks Cowl Nature reserve. De parkeerplaats ligt aan het einde van R 600. De weg is op sommige stukken erg slecht en we kijken goed uit voor potholes in de weg.

We parkeren onze auto bij het Monks Cowl KZNW office en schrijven ons in voor de wandeling.
We beginnen de wandeling met een klim van ongeveer 100 meter omhoog. Gelukkig lopen we een heel stuk door de bossen wat het wandelen aangenaam maakt. Al snel zien we de Sphinx waar we onder door zullen lopen. De Sphinx is een uitstekende rots die erg populair is voor een korte wandeling. Bij de Crystal Falls nemen we even pauze. Al snel komt er een hele groep mensen onder begeleiding van een gids aangewandeld.

Na een korte pauze besluiten we verder te wandelen. We lopen langs de Sphinx en lopen verder omhoog richting de Verkeykerskop en verder naar de Blind Man's Corner. Het laatste stuk loopt redelijk vlak, maar rustplekken in de schaduw zijn er niet. Uiteindelijk vinden we een aantal stenen waar we genieten van het uitzicht. Bij Blindman's Corner raken we in gesprek met twee andere wandelaars die het rondje net andersom lopen als wij. Zij zijn via het pad waar wij langs naar beneden gaan lopen, omhoog gelopen.

We lopen terug en slaan bij de eerste kruising links af naar beneden richting de Keartland's Pass. In Zuid-Afrika hebben ze een aparte manier van paden aanleggen. Boomstammen zorgen ervoor dat het pad niet erodeert. Op zich is dat niet zo raar, maar op dit pad zijn er te veel boomstammen. Ook liggen ze niet allemaal op dezelfde afstand en is de grond achter de boomstronk weg geërodeerd. Hierdoor ontstaan voor Sandra onmogelijk grote stappen. De natuur is ontzettend mooi, maar het pad is verschrikkelijk. Bij een uitgedroogde waterval houden we pauze. We hebben nog een stuk te gaan en hopen dat de boomstronken wat minder worden.

Het laatste stuk van de wandeling gaat behoorlijk op en neer over de boomstronken. Wandelpaden gaan in Zuid-Afrika vaak via de kortste route wat niet altijd de handigste route is. Uiteindelijk zijn de boomstronken op en zijn we weer terug bij de parkeerplaats.
De wandeling was zeker wel de moeite waard. Hoewel het pad her en der niet fijn loopt, is de natuur bij Monks Cowl erg mooi.

Lengte: 12 km
Hoogteverschil: 700 m

Gallery iconTop iconMonks-Cowl-Sphinx-Blind-Mans-Corner-Keartlands-Pass-Drakensbergen GPX tracklogMonks-Cowl-Sphinx-Blind-Mans-Corner-Keartlands-Pass-Drakensbergen KML tracklog