Egilsstaðir - Dettifoss waterval - Ásbyrgi - Mývatn - Rondreis in IJsland

IJsland vlag
Gallery icon
Map icon

Van Egilsstaðir vertrekken we al vroeg richting Mývatn op IJsland. We hopen dat het weer rond het meer wat beter is als in de regio van Egilsstaðir. Het eerste stuk van de weg is niet echt spectaculair. Langzaam rijden we richting de bergpas van Möðrudalur. Vanaf deze pas zouden we perfect uitzicht moeten hebben op de Herðubreið op IJsland, maar in plaats van uitzicht hebben we sneeuw.

De Herðubreið is een alleenstaande Tafelberg die gevormd wordt door een gletsjer waar lava onder naar boven stroomt. Deze koelt af en zorgt voor een korst. Als meer lava naar boven komt, breekt de korst en wordt een nieuwe korst gevormd. Als de gletsjer wegsmelt boven deze Tafelberg, blijft deze alleen achter in het landschap. Bij de Herðubreið zijn op de helling deze verschillende lavakorsten goed zichtbaar.
Om niet wit te worden van de sneeuw rijden we de bergpas weer af en steken de Jokulsá á Fjöllum over en komen bij de weg naar Askja, de bekende berg op IJsland. We willen deze inrijden om toch een glimp op te vangen van de Herðubreið , maar helaas mogen we deze niet inrijden om dat deze nog gesloten is. Tot de eerste rivierdoorsteek is de weg volgens verhalen goed te berijden, maar het bord Impassible houdt ons tegen.
We rijden de weg naar Dettifoss in en hebben 20 kilometer IJslands wasbord effect. Met de auto die wij hebben gekregen is dat geen enkel probleem. Neem als je er naar toe wil rijden de 864 en niet de F862, deze schijnt al jaren nogal slecht te zijn.
We komen aan bij Dettifoss, een waterval op IJsland en wachten tot de regen voorbij is. Via een rotsstenentrap lopen we naar beneden. Dettifoss ligt in de rivier Jökulsá á Fjöllum welke als oorsprong de Vatnajökull gletsjer heeft. De Dettifoss waterval is een van de krachtigste watervallen van Europa. Hij is 100 meter breed in ongeveer 44 meter hoog. Vanaf Dettifoss loopt een wandelpad naar Hafragilsfoss maar even verder op de weg ligt ook een parkeerplaats om deze waterval te bekijken. Met de auto kunnen de Réttarfoss en de Vigabjargsfoss niet bereikt worden. Omdat het weer ook niet echt meezat, hebben we ook niet gezien of er wandelpaden naar deze watervallen lopen.
We vervolgen de weg richting Ásbyrgi in IJsland. De weg heeft geen wasbordeffect meer, maar is redelijk goed te bereiden. Het is wel te hopen dat er geen camper voor je zit...
Bij Ásbyrgi rijden we helemaal naar de achterkant van het dal en maken een kleine wandeling. We horen en zien ontzettend veel vogels die broeden in de wanden van deze vallei. Ásbyrgi is een hoefijzervormig dal gevormd door een gletsjeroverstroming in de laatste ijstijd. De wanden van het dal zijn ongeveer 100 meter hoog en zijn begroeid met aparte soorten gras en andere vegetatie.
Het wandelpad dat wij lopen moet naar de waterval leiden aan het eind van het dal, maar helaas komt er nu geen water vanaf. Het meertje is gevuld met helder water waarin verschillende vogels zwemmen. Als we verder lopen, lopen we door IJslands bos, middelmatig hoge bomen die heel erg oud zijn. Omdat het klimaat vrij koud is, groeien bomen erg langzaam en hebben dicht op elkaar zittende jaarringen.
We vervolgen onze weg over de 85 en stoppen bij Lonsós. Hier hebben we een mooi uitzicht over de noordelijke kustlijn van IJsland. Van een grote afstand zien we puffins in het water zwemmen, maar zelfs de telelens heeft het er moeilijk mee. Het valt ons wel op dat het water hier ontzettend blauw is.
We rijden door naar Húsavík en lopen door het dorpje heen. Vanuit hier starten de walvissafari's waarbij toeristen de kans krijgen een walvis in het wild te zien. De kerk van Húsavík is de enige kerk in IJsland die geen preekstoel bezit.
Via de woestijn Hólasandur rijden we naar Mývatn. De weg is goed te berijden en regelmatig wordt het asfalt onderbroken door lange stukken gravel. De vlakte van Hólasandur op IJsland heeft een verwoestijning ondergaan. Men is druk bezig om nieuwe begroeiing aan te planten en deze vlakte in ere te herstellen.

Gallery iconTop icon
© 2001 - 2024 www.sanmarko.nl divider Disclaimer Privacy