Wandelen bij de vulkaan Hengill en Nesjavellir - Rondreis in IJsland

IJsland vlag
Gallery icon
Map iconHengill_Nesjavellir GPX tracklogHengill_Nesjavellir KML tracklog

Nadat we bij Þingvellir vertrokken zijn, rijden we in de richting van de Hengill vulkaan op IJsland. Hier willen we een wandeling maken door het gebied, onze eerste echte wandeling in IJsland. Het is even zoeken naar de parkeerplaats, maar als we eenmaal gearriveerd zijn, kan de wandeling beginnen.

Het eerste stuk volgen we de blauwe route in Hengill. Een stukje lager ligt nog een parkeerplaats, dit is het officiële begin van de wandeling. We steken het hek over en lopen over de vlakte naar de berg. Vanuit hier begint een lange klim omhoog. Het pad is goed, maar er staat heel veel wind. Er ligt geen berg tussen de zee en Hengill, dus de wind komt rechtstreeks van de zee. En omdat er veel lavagrind op het pad ligt, krijgen we het nodige zand in onze ogen. Onderweg zien we de mooiste creaties van uitgesleten lavasteen. Op de kruising van het blauwe pad en het zwarte pad besluiten we de zwarte verder te volgen. De vulkaan Hengill op IJsland ligt in de wolken, dus naar de top wandelen heeft weinig zin.

Het zwarte pad leidt ons richting de krachtcentrales Nesjavellir op IJsland. Al klimmend en dalend, zoekend naar het pad lopen we door. Op de kaart ziet het eruit alsof we het groene pad tegen gaan komen, maar de bergen en afgronden vertellen ons een ander verhaal. Het pad loopt naar ons gevoel te ver naar het oosten, en het groene pad is wel zichtbaar, maar een paar honderd meter lager. Dus we blijven het zwarte pad volgen. Als we weer een hek over klimmen komen we uit bij de een boorgat van de krachtcentrale Nesjavellir op IJsland. Er lijkt een weg te liggen richting een andere parkeerplaats, dus we besluiten deze te volgen. Bij het volgen van de weg komen we toch het groene wandelpad tegen en volgen deze tot de parkeerplaats. Het groene pad loopt nog een stuk door naar de parkeerplaats waar onze auto geparkeerd staat, maar dat betekent nog eens 70 meter klimmen. We volgen de asfaltweg naar de auto.
Na ruim 11 km lopen hebben we een ontzettend mooie wandeling in de omgeving van Hengill in IJsland gelopen.

Afstand: 11.7km.
Hoogteverschil: 270 m. Aan het eind van de wandeling nog een keer 100 meter.

Nesjavellir

Nesjavellir is de grootste geothermische krachtcentrale van IJsland. Omdat veel warmte zich hier vlak onder het aardoppervlak bevindt, wordt warmte uit de grond opgepompt. De energie kan op 2 manieren gebruikt worden. Bij direct gebruikt wordt de opgepompte warmte gebruikt als verwarming van huizen. Bij indirect gebruik wordt de opgepompte warmte gebruikt voor het winnen van elektriciteit. In Nesjavellir wordt gebruikt gemaakt van beide. De opgepompte warmte wordt gebruikt voor warm water en verwarming in Reykjavík op IJsland en omgeving.

Toen we in de buurt van de het boorgat kwamen, hebben wij ons verbaasd over het geweld waarmee de warmte gewonnen wordt. Het geluid klinkt heel angstaanjagend. Van grote diepte hoor je de waterdamp opborrelen, wat doet denken aan een oergeluid.

Andere grote geothermische krachtcentrales in IJsland zijn:
Krafla Power-Plant, Myvatn, Svartsengi Power-Plant, Kevlavik

Gallery iconTop iconHengill_Nesjavellir GPX tracklogHengill_Nesjavellir KML tracklog