Wandelen door Heinabergsdalur - Mýrar - Höfn - Rondreis in IJsland

IJsland vlag
Gallery icon
Map iconHeinabergsdalur_Myrar GPX tracklogHeinabergsdalur_Myrar KML tracklog

Vandaag lopen we op aanraden van Magnús Guðjónsson en Guðrún Guðmundsdóttir naar het dal Heinabergsdalur bij Homur in IJsland.
We krijgen een papieren topokaart van IJsland ter leen waar de wandeling opstaat. Dat de weg er naar toe ook op staat is met name erg handig. Deze staat namelijk niet op de grotere kaarten en ook niet op de Topokaarten van IJsland in onze GPS.
's Morgens stappen we in de auto en volgen de 1 ongeveer 2 kilometer tot net voorbij de volgende boerderij richting Skaftafell. We komen bij een poort in het hek en bellen Magnús om te vragen of we deze weg moeten hebben. Hij vertelt dat het de goede weg is, dus we rijden door. Alleen aan de andere kant van het stuk land staat ook een hek, maar zonder poort. Magnús belt op om te vragen of we al gearriveerd zijn en we leggen het probleem uit. Hij vertelt dat hij zelf even met de auto onze kant op komt en ons de weg zal wijzen. We turen de weg af, maar zien hem nog niet aankomen. Even later, aan de andere kant van het hek, komt hij aangereden. Hij stapt bij ons in de auto en leidt ons langs het hek over een weg. Nou ja, weg is een te groot woord. Het is duidelijk dat er meerdere mensen hebben gereden en daarmee is alles gezegd. Na een stuk flink stuiteren en om de grote stenen heen manoeuvreren komen we eindelijk bij de rivier waar onze wandeling begint.

De eerste uitdaging is de rivier oversteken. We hebben wel andere schoenen meegenomen maar kijken eerst of het mogelijk is om met droge voeten over te komen. Al snel wordt duidelijk dat het niet gaat lukken en we trekken onze oude schoenen aan. De eerste stappen gaan nog wel, maar dan wordt het water toch heel erg koud!
Aan de overkant drogen we snel onze voeten af en beginnen met de wandeling. Het eerste stuk van de wandeling loopt over een oud jeeptrail. We steken wat stroompjes over en lopen door plat bos. De bomen groeien als bodembedekkers in plaats van in de hoogte.
Als het jeeptrail eindigt lopen we verder over een wandelpad en komen een groep rendieren tegen. Eerst staan ze nog lekker te grazen, maar als ze ons door hebben vertrekken ze snel naar de andere kant van het Heinabergsdalur in IJsland. De mannetjes komen nog even op een rijtje staan in afwachting welke kant wij op lopen.
Aan het einde van het wandelpad zoeken we zelf een weg door het Heinabergdallur. Redelijk makkelijk lopen we naar het einde, maar daar is de rivier zo uitgesleten dat we die niet over kunnen steken. We zullen hoger over de berg moeten lopen om bij het gletsjermeer te komen. Tot onze verbazing loopt net boven het puinstuk een pad. We besluiten deze te nemen om naar het gletsjermeer Vatnsdalslón te komen. Het pad is ongeveer 1 voet breed en de berg loopt erg stijl naar beneden. Sandra voelt zich niet zo zeker op het pad, ook omdat deze niet erg stabiel is.
Aan de andere kant van het pad is daar dan eindelijk Vatnsdalslón in IJsland. Beiden zijn we verbaasd over de schoonheid! Een half uur lang staren we alleen maar naar de omgeving met beide een big smile op het gezicht. We hebben uitzicht over Breidabunga, Vatnajökull en natuurlijk Vatnsdalslón. Een ongelofelijk mooi uitzicht over IJsland waar we heel erg lang van willen genieten, maar we moeten ook nog een paar kilometer terug lopen.
We gaan terug over het spannende paadje en volgen dezelfde route als de heenweg. De rendieren zien we niet meer, eigenlijk zien we helemaal geen dieren of mensen. Wij helemaal alleen in dit dal met overweldigende IJslandse natuur! Daar loop je net een stukje verder voor!
Op de terugweg zien we toch een poort in het hek een kilometer eerder dan waar we de heenweg hebben gestaan. Deze weg ziet er aanzienlijk beter uit dan het weggetje om het hek. Over het weiland en het erf van de boerderij rijden we terug naar Hólmur.

Mocht je deze wandeling willen doen, houdt dan rekening met een aantal zaken. Voor de rivieroversteek is het handig om schoenen/slippers mee te nemen. Dan blijven de wandelschoenen droog. Voor mensen met hoogtevrees is het laatste stukje van het pad af te raden, ook al is het maar 100 meter. Wel is het mogelijk om hoger op de berg alsnog het stuk over te steken.
Voor meer informatie, een wandelkaart en de route naar de wandeling toe, kun je altijd contact opnemen met Magnús Guðjónsson en Guðrún Guðmundsdóttir van vakantie boerderij Hólmur in Hornafjörður. Zij vertellen je graag over de wandeling en de weersvoorspellingen.
De website van Magnús en Guðrún.
De wandeling door Heinaberdallur op IJsland is een van de mooiste wandelingen op de wereld die we ooit gelopen hebben.

Lengte: 17.8 km.
Hoogteverschil: 420 m.

Gallery iconTop iconHeinabergsdalur_Myrar GPX tracklogHeinabergsdalur_Myrar KML tracklog