Wandelen door de schitterende kloof Selvellir op Snæfellsnes - Rondreis op IJsland

IJsland vlag
Gallery icon
Map iconSelvellir GPX tracklogSelvellir KML tracklog

We hebben in een wandelboek een wandeling gevonden naar de kloof Selvellir op Snæfellsnes. De wandeling staat als moeilijk aangegeven wat meestal in IJsland betekent dat er geen pad is. We hebben de nodige ervaring met schapenpaadjes, dus we zullen onze weg wel vinden. En we hebben een tracklog van de wandeling, dus hoe moeilijk kan het zijn om het pad te vinden.

We parkeren onze auto op de kruising van de 54 en de 56. We staan eerst een tijdje te kijken naar het schitterende uitzicht over de Eldhraun hier op Snæfellsnes. We blijven beide genieten van oude lava stromen overgroeid met mos. Dan beginnen we aan onze wandeling richting de kloof van Selvellir. We volgen het eerste schapenpaadje langs een kleine heuvel. Het probleem van schapenpaden is altijd dat de schapen niet wandelen waar jij naar toe wil. Dus we verspringen van het ene schapen pad naar de andere. Bovenop de heuvel bekijken we grosso modo waar we naar toe moeten. We zoeken de meest begaanbare weg en dalen af naar de beek. Van pol naar pol proberen we met droge voeten de beek te bereiken.

We nemen een grote sprong over de beek heen en wandelen aan de andere kant over een schapen pad weer verder. Eindelijk komen we bij de ingang van de ontzettend mooie kloof van Selvellir. We zoeken de weg omhoog en klimmen gestaag het schitterende steen creaties naar boven. Af en toe stoppen we om wat langer van de schitterende kloof van Selvellir te genieten. We steken af en toe het beekje om aan de andere kant het pad verder te volgen. Het water in de beek zit vol met ijzer, gezien de kleuren in de beek.

We komen aan het eind van de kloof en kunnen nog een klein stuk omhoog wandelen. Tenminste dat doet onze tracklog in ieder geval. Door mul lava zand wandelen we nog een stukje omhoog en besluiten dat het uitzicht niet heel veel anders gaat worden. We zijn aangekomen bij het eindpunt van onze wandeling door de kloof Selvellir. We wandelen ongeveer de zelfde weg terug naar de auto.

De wandeling naar Selvellir is niet aangegeven en er is ook niet echt een wandelpad. Door het volgen van schapen paden en een track log kwamen uit in de kloof van Selvellir. De kloof is zeker de moeite van de wandeling waard. Unieke steencreaties gecombineerd met de schitterende natuur maakt deze wandeling erg leuk. Zorg, in het natte seizoen, voor waterdichte schoenen.